Kookboek uitproberen, heerlijk!

20141026_091334

Heel erg veel tijd voor vrijetijdsbesteding is er hier in huis niet. Alhoewel we deze zomer genoeg leuke dingen gedaan hebben met betrekking tot het SUPpen en wakeboarden in de avonduren. Ook heb ik het haken, languit op de bank helemaal ontdekt.

Waar bovengenoemde echt iets voor mij of Marcel is, is koken een mooie hobby waar iedereen plezier van heeft. Koken en eten is iets wat elke dag terug komt. Een aantal jaren geleden sloeg ik kookboeken alleen open voor zoetigheid, nu blader ik vaak door alle recepten heen. Het is echt super leuk om een nieuw kookboek eerst lekker uitgebreid te bekijken, het liefst eentje met mooie foto’s! Als echte Jamie Oliver fan heb ik al veel gekookt uit o.a. 15 minutes en kookrevolutie. Geweldige kookboeken voor dagelijks gebruik.

Waar ik helemaal gelukkig van wordt is een bibliotheek die kookboeken uitleent op de kinderpasjes. Een bezoekje aan de bieb is al een leuke tijdsbesteding, maar het wordt nu nog aantrekkelijker. Ik kan weer een nieuw kookboek uitzoeken! Sommige kookboeken mogen een tijdje logeren en verleng ik een aantal keer. Andere kookboeken bieden bladerplezier en een enkel leuk recept.

Dit keer het kookboek van Els en Iris Debremaeker, Brunch! uit de keuken van de zussen.

Het boek bevat gezellige foto’s en genoeg zoetigheid gecombineerd met hartig. Hij mocht even komen logeren bij mij thuis.

Ondertussen heb ik al een aantal recepten gemaakt. Ik denk dat de zussen net iets meer tijd hebben dan ik. Dingen als gehakballen 4 uur in de koelkast laten, eiwit opkloppen en weer bij een mengsel stoppen en alles met de hand snijden is niet echt aan mij besteed.

De Zweedse gehaktballen waren wel erg lekker geworden, daar hebben we allemaal lekker van gesmuld. Ik heb ze zelf even snel gedraaid, misschien is het inderdaad leuk met meer tijd de jongens ballen te laten draaien. (een tip van de zusters) Nu mochten ze op een krukje kijken en zeggen of ze mooi rond waren.

Het bananenbrood viel wat tegen. Het is door alle suiker meer een cake dan een brood. De helft vond het lekker, de andere helft niet. Heel grappig, van alle duo’s vond maar 1 persoon van het duo het lekker (oudste tweeling als duo, jongste tweeling als duo en Marcel en ik als duo). Haha.

Het gehaktbrood en bijbehorende saus waren geweldig, die gaan we zeker vaker op het menu zetten. Allemaal hebben we het opgegeten. Ik had erbij wat kersen uit pot in een pan opgewarmd met een kaneelstokje, diepvriesdoperwten kort gekookt en komkommer in lange linten geschaafd met de kaasschaaf. Smullen maar!

20141029_101024

Bij de hartige muffins heb ik niet alles met de hand gesneden, haha, dat gaat echt niet lukken. Ik snap niet waarom de zussen niet aanraden om een keuken machine te gebruiken. Hartige aardappel is zalig, maar het kost veel tijd om te snijden en het is ook lastig te snijden. Ze waren wel lekker. We hebben ze als avondeten gegeten met wat restjes, stokbrood, olijven en komkommers.

20141031_112104   20141031_114609

Vandaag heb ik pancakes gebakken. Deze hebben we heerlijk opgesmikkeld als lunch, ze vielen bij allemaal in de smaak. Het is wel raar om niets op je pannenkoek te smeren, maar er zat meer dan genoeg suiker en aroma in het beslag. De opgeklopte eiwitten maakten een heel luchtig beslag, dat ga ik zeker vaker toepassen. Je splitst de eidooier en het eiwit. De eidooier meng je met de karnemelk, zelfrijzend bakmeel en suiker. Het eiwit moet eerst goed opgeklopt worden en als laatste door het beslag gespateld worden. Het geeft een super luchtig beslag. Toch ga ik ze niet vaker maken met suiker en aroma er al in, ik ben toch van het ouderwets pannenkoeken besmeren! De ene keer appelstroop, de andere keer gewone stroop of basterd suiker, lekker.

Hmm, het opschrijven geeft al  weer nieuwe kookzin en trek. 🙂

Leave a Reply

