Hello Kitty muts haken

20141102_145617     20141102_145717

Ik heb de smaak te pakken :-). Het basis patroon is van Ankes Creaties http://ankescreaties.blogspot.nl/2012/11/uilenmuts-in-alle-maten.html.

Ik heb het patroon gebruikt voor een peutermuts. Gehaakt met dubbele draad wol (voor haaknaald 3) op haaknaald 5. Ik heb 12 rondes gehaakt in het wit. Bij de oren heb ik maar 8 halve stokjes gehaakt in plaats van 10, anders werd de oorflap iets te groot. De rand van vasten heb ik in het roze gehaakt, de staartjes zijn ook helemaal in het roze.

De zwarte ogen heb ik gemaakt door met dubbele zwarte draad 9 stokjes te haken in een magische ring, rond maken met een halve vaste. De draad afhechten en genoeg draad laten zitten om het oog vast te zetten.

De oranje mond is een probeersel met 1 vaste, 3 stokjes, 2 vaste en 3 stokjes in een magische ring. Dit kan vast beter, dat ga ik op een volgende muts eens uitproberen. Hij mag best nog iets ovaler, maar tijdens het vastzetten heb ik hem in de juiste vorm erop gezet.

De oren is 2 halve cirkels. Je zet een magische ring op, in de ring haak je 3 vaste. rij 1: 1 losse, keer je werk, 2 vaste in de eerste vaste, 1 vaste in de volgende en 2 vaste in de laatste vaste. rij 2: 1 losse, keer je werk. 2 vaste in eerste vaste, 1 vaste in tweede vaste, dit herhaal je tot je acht vaste hebt. rij 3: 1 losse, keer je werk. Erna 2 vaste in 1 vaste, 1 vaste in volgende vaste, dit herhaal je tot je 12 vaste hebt. Hecht je werk af en laat genoeg draad zitten om het oor vast te zetten.

De oren heb ik vastgezet aan de zijkant van de muts.

Voor de bloem heb ik een bolle bloem gemaakt. Je zet een magische cirkel op met 9 vaste. Haak 2 losse. Hierna wordt het even lastig. Je haakt 4 niet afgemaakte halve stokjes in 1 steek. Je neemt de draad over je haaknaald, draad ophalen, neem de draad over, draad ophalen, dit doe je totaal 4 keer. Je hebt 9 lusjes op je haaknaald. Nu haal je de haaknaald door alle lusjes. Nog 3 losse en je haakt het met een halve vaste in dezelfde steek. Nu heb je een heel dik bloemblaadje. Dit herhaal je tot je 9 bloemblaadjes hebt. Hecht je draad af en zet de bloem op de muts.

Leave a Reply

