Gratis haakpatroon pilotenmuts

IMG-20141201-WA0011

Het is even stil geweest met het schrijven van stukjes voor op mijn blog, maar ik ben heel hard bezig geweest met het maken van mutsen ūüėČ

Voor sinterklaas moesten deze pilotenmutsen af zijn, want Sint en piet hebben ze gegeven. Volgens mijn zoontjes is haak piet wel heel handig. Geweldig!! Het was ook een verrassing voor de mannen in het gezelschap. Dit maakte het haken van de mutsen wat lastiger, want partner en kinderen mochten niets weten. Gelukkig was ik ook bezig met uilenmutsen in dezelfde kleuren voor cadeautjes. Ik kon dus wel zeggen dat ik daarmee bezig was. Haha, tot de opmerking kwam: zijn die nog niet klaar…… eh, nee….

Het resultaat mag er wel zijn, al zeg ik het zelf. Ik heb het gehaakt met Royal van Zeeman a 0.99ct per bol in de kleuren zwart en grijs. Ik heb een dubbele draad gebruikt en haaknaald 5. Er bestaan patronen voor pilotenmutsen, maar ik vind de gehaakte bril minder leuk. Vandaar dat deze mutsen een bril hebben van leer. Voor een lapje leer kan je naar de stoffenwinkel, maar in de kringloop winkel kan je ook oude leren kleding kopen. Je kan ook fleece gebruiken, dit glimt minder mooi.

Kleutermaat:

Ronde 1: Start met de grijze wol, dubbele draad met haaknaald 5. Magische ring, 2 lossen, 9 stokjes in de magische ring. Samenhaken met een halve vaste, 2 lossen.

Ronde 2: 2 stokjes in elke steek in het rond, samenhaken, 2 lossen (18 stokjes)

Ronde 3: 1 stokje in dezelfde steek, 2 stokjes in de volgende steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen (27 stokjes)

Ronde 4: 1 stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de derde steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen

Ronde 5: 1 stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende steek, 1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de vierde steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen.

Ronde 6-7: 1 stokje in elke steek helemaal rond, samenhaken, 2 lossen. Bij ronde 7 voor het samenhaken kleur wisselen naar zwart, samenhaken, 2 lossen. Voor een wat groter peuter/kleuter hoofd: maak in ronde 6 vermeerderingen op de 8ste steek. Dus op de 8ste steek haak je 2 stokjes in 1 steek.

Ronde 8 – 13: 1 stokje in elke steek helemaal rond, samenhaken, 2 lossen. Let op, bij ronde 13 hecht je de draad niet af. Je gaat gelijk verder met de oorflappen.

Oorflap

Rij 1: 2 losse, 8 halve stokjes, 2 lossen (8)

Rij 2: Half stokje samenhaken, 4 halve stokjes, half stokje samenhaken, 2 lossen, draai om. (6)

Rij 3: halve stokjes in elke steek, 2 lossen, draai om. (6)

Rij 4: half stokje samen haken, 2 halve stokjes, half stokje samenhaken, 2 lossen, draai om. (4)

Rij 5: halve stokjes in elke steek, 2 lossen, draai om. (4)

Rij 6: half stokje samen haken, half stokje samen haken (2)

Rij 7: half stokje samenhaken, afwerken. Laat een lange draad over.

Vouw de muts dubbel, de helft is de helft van de oorflap. Tel nu vanaf de zijkant waar geen oorflap zit 4 steken terug.

Rij 1: 2 lossen, 8 halve stokjes, 2 lossen, draai om. (8)

Rij 2: Half stokje samenhaken, 4 halve stokjes, half stokje samenhaken, 2 lossen, draai om. (6)

Rij 3: halve stokjes in elke steek, 2 lossen, draai om. (6)

Rij 4: half stokje samen haken, 2 halve stokjes, half stokje samenhaken, 2 lossen, draai om. (4)

Rij 5: halve stokjes in elke steek, 2 lossen, draai om. (4)

Rij 6: half stokje samen haken, half stokje samen haken (2)

Rij 7: half stokje samenhaken, 1 losse. Haak een vasten rand in het rond langs de hele muts. Samen haken met de eerste vaste en afwerken. Laat een lange draad zitten. Voor de vlechten: Knip lange draden van 60 cm, afhankelijk van de dikte van je vlecht kies je het aantal draden. Trek de draden door de onderkant van de oorflap. Vlecht de draden en trek onderaan de vlecht een stevige knoop.

Teken voor de bril een proef bril die je leuk vind op een vel papier. Knip hem uit en pas hem voor de maat op je muts. Na wat proefjes kies je de juiste. Dit uitgeknipte model leg je op een lapje leer of fleece. Aftekenen en uitknippen. Leg hem op de muts, even vast zetten met 2 of 4 speldjes. Pak een borduurnaald en een lange enkele draad grijze wol. Naai de bril op de muts.

IMG-20141201-WA0009

Volwassen muts maat M

Ronde 1: Start met de grijze wol, dubbele draad met haaknaald 5. Magische ring, 2 lossen, 9 stokjes in de magische ring. Samenhaken met een halve vaste, 2 lossen.

Ronde 2: 2 stokjes in elke steek in het rond, samenhaken, 2 lossen (18 stokjes)

Ronde 3: 1 stokje in dezelfde steek, 2 stokjes in de volgende steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen (27 stokjes)

Ronde 4: 1 stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de derde steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen

Ronde 5: 1 stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende steek, 1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de vierde steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen.

Ronde 6: Je maakt in deze ronde een vermeerdering op de 8ste steek. In elke steek haak je 1 stokje en in elke achtste steek haak je 2 stokjes. Samenhaken en 2 lossen.

Ronde 7-8: 1 stokje in elke steek helemaal rond, samenhaken, 2 lossen. Bij ronde 8 voor samenhaken kleur wisselen naar zwart, samenhaken, 2 lossen

Ronde 9 Р14 of 15: 1 stokje in elke steek helemaal rond, samenhaken, 2 lossen. Let op, bij ronde 15 hecht je de draad niet af. Je haakt 1 losse en haakt in elke steek een vaste tot je rond bent. Afhechten met een korte draad. Pas de muts even. Bij een hoofd met hoog voorhoofd haak je 15 rondes. Anders zijn  13 of 14 rondes voldoende.

Teken voor de bril een proef bril die je leuk vind op een vel papier. Knip hem uit en pas hem voor de maat op je muts. Na wat proefjes kies je de juiste. Dit uitgeknipte model leg je op een lapje leer of fleece. Aftekenen en uitknippen. Leg hem op de muts, even vast zetten met 2 of 4 speldjes. Pak een borduurnaald en een lange enkele draad grijze wol. Naai de bril op de muts.

IMG-20141201-WA0010

Volwassen muts maat L

Ronde 1: Start met de grijze wol, dubbele draad met haaknaald 5. Magische ring, 2 lossen, 9 stokjes in de magische ring. Samenhaken met een halve vaste, 2 lossen.

Ronde 2: 2 stokjes in elke steek in het rond, samenhaken, 2 lossen (18 stokjes)

Ronde 3: 1 stokje in dezelfde steek, 2 stokjes in de volgende steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen (27 stokjes)

Ronde 4: 1 stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de derde steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen

Ronde 5: 1 stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende steek, 1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de vierde steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen.

Ronde 6: 1 stokje in dezelfde steek, 1 stokje in de volgende steek, 1 stokje in de volgende steek, 1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de vijfde steek, herhaal dit in het rond, samenhaken, 2 lossen.

Ronde 7- 8: Voor een groot hoofd kan je in ronde 7 nog een enkele vermeerdering geven. Je haakt dan bij elke 10de steek 2 stokjes. Anders 1 stokje in elke steek helemaal rond, samenhaken, 2 lossen. Bij ronde 8 kleur wisselen naar zwart, samenhaken, 2 lossen

Ronde 9 Р15: 1 stokje in elke steek helemaal rond, samenhaken, 2 lossen. Let op, bij ronde 15 hecht je de draad niet af. Je haakt 1 losse en haakt in elke steek een vaste tot je rond bent. Afhechten met een korte draad.

Teken voor de bril een proef bril die je leuk vind op een vel papier. Knip hem uit en pas hem voor de maat op je muts. Na wat proefjes kies je de juiste. Dit uitgeknipte model leg je op een lapje leer of fleece. Aftekenen en uitknippen. Leg hem op de muts, even vast zetten met 2 of 4 speldjes. Pak een borduurnaald en een lange enkele draad grijze wol. Naai de bril op de muts.

IMG-20141201-WA0003

Advertisements

3 thoughts on “Gratis haakpatroon pilotenmuts

  1. Carlanne says:

    Hallo mama van Stijn en Thijs, wat is een magische ring? Ik wil graag de pilotenmuts haken als kraamkado voor een baby’tje in Milaan.

    Like

  2. Hallo Carlanne,

    Een magische ring vind ik een mooi begin geven van het haakwerk. Je kan het goed aantrekken waardoor er geen klein gaatje overblijft. Een magische ring wordt ook wel een Magic loop of verstelbare ring genoemd. Via Youtube zijn er mooie filmpjes te vinden waarin ze het voordoen. Het is soms even oefenen, maar als je het doorhebt is het een hele fijne start.
    Je kan ook altijd een rondje maken door een lossen ketting van bijvoorbeeld 4 of 5 lossen te sluiten met een halve vaste. Je haakt dan verder in de gevormde cirkel.
    Succes ermee!
    Groeten Lenneke

    Like