Gratis haakpatroon stoere beanie met baard

20141220_123325

Het haken van een beanie is echt super leuk om te doen! Ik haak ze met scheepjes wol haaknaald 10, lekker dik draad in diverse kleuren. Je kan een muts in een avond maken. Ik haak het lekker languit liggend op de bank, kussen onder mijn armen, tv op een leuk programma en haken maar ūüôā

Deze 3 dezelfde mutsen heb ik op aanvraag gehaakt, een witte baard past goed bij het pak waarbij het gedragen wordt. Persoonlijk vind ik een zwarte baard voor dagelijks gebruik mooier.

Haakpatroon beanie

Rij 1: Magische ring, 2 lossen, 10 halve stokjes, samenhaken, 2 lossen. ( 10)

Rij 2: Haak in dezelfde steek 1 half stokje, in de volgende steek 2 halve stokjes, herhaal dit tot het einde, samenhaken, 2 lossen. (15)

Rij 3: Haak in dezelfde steek 1 half stokje, in de volgende steek 2 halve stokjes, herhaal dit tot het einde, samenhaken, 2 lossen. (22)

Rij 4: Haak in dezelfde steek 1 half stokje, in de volgende steek 1 half stokje, in de volgende steek 2 halve stokjes, herhaal dit tot het einde, samenhaken, 2 lossen. (29)

Rij 5: Afhankelijk van de maat van het hoofd vermeerder je een aantal steken in rij 5. Voor een S volwassen muts vermeerderen tot 32 steken. (S=3 steken erbij) Voor een M volwassenen muts vermeerderen tot 33 steken. (M=4 steken erbij) Voor een L volwassenen muts vermeerderen tot 34 steken. (L=5 steken erbij) Verdeel deze extra steken over de muts.

Rij 6 – 15: haak in elke steek een half stokje in het rond, samenhaken, 2 lossen. Bij de laatste ronde, ronde 15 haak je na het samenhaken 1 losse.

Rij 16: haak in elke steek een vaste, hecht af in de eerste vaste.

Ik haak graag stoere mutsen als verjaardagscadeautjes. Een muts rekt altijd wat uit. Ik rek met mijn handen de mutsen altijd even op. Dan passen ze gelijk goed.

Keer de muts binnenste buiten. Vouw de muts dubbel. Knip een stuk zacht klittenband van ongeveer 3 cm. Naai dit verticaal op onderste 2 randen van de muts. Je kan hierdoor de baard strakker of losser op de muts bevestigen. Er is verschil in kwaliteit van klittenband. Mijn eerste  baard had ik met gewoon klittenband op de muts gezet, maar dit knisperde bij de oren. Niet prettig dus. Uiteindelijk heb ik bij de naaiwinkel heel zacht klittenband gekocht. Het zachte gedeelte gaat op de muts en het hardere plakkende gedeelte gaat op de baard.

20141218_223243

De baard vind ik echt geweldig. Ik heb hem gemaakt naar aanleiding van het baard  haakpatroon van http://breien-en-beppen.blogspot.nl/2013/12/mutsen-mutsen-en-nog-meer-mutsen.html.

De baard van deze site is gehaakt met boshi wol en vastgezet met een knoop of vastgehecht. Mijn proef baard met dit patroon kan je in de foto hieronder zien. Ik vond dit lastig vastzetten en minder mooi vanwege het bredere uiteinde van de baard. Het vastnaaien zorgt er denk ik voor dat iemand de muts minder vaak draagt. Ik vind de baard mooier als hij iets smaller is aan de uiteinden en van iets dunnere wol is gehaakt.

20141202_141618

Na wat uitproberen ontstond model 1 baard. Op de foto zie je een uilenmuts,…. geen beanie. Maar je kan wel goed zien dat de baard een stuk smaller is.

20141203_151744 20141203_151643

Haakpatroon baard S  model 1 Smal op het uiteinde.

Rij 1: Zet met wol geschikt voor haaknaald 5 34 lossen op. Ik gebruik een dubbele draad Royal wol van Zeeman a 0.99ct per bol. Zet de 34 lossen losjes op. Haak een keerlosse. Haak 5 halve vaste, 24 halve stokjes, 5 halve vaste, keerlosse

Rij 2: haak 5 halve vaste, 6 vasten, 12 stokjes, 6 vasten, 5 halve vaste, keerlosse.

Rij 3: haak 5 halve vaste, 8 vasten, 8 stokjes, 8 vasten, 5 halve vaste, keerlosse.

Rij 4: haak 5 halve vaste, 9 vasten, 6 stokjes, 9 vasten, 5 halve vaste en een keerlosse. Rij 5: haak 5 halve vaste, 5 vasten, 14 stokjes, 5 vasten, 5 halve vaste en een keerlosse. Rij 6: haak 5 halve vaste, 8 vasten, 8 lossen, 8 vasten, 5 halve vaste en een keerlosse.

Rij 7: haak 5 halve vaste, 8 vasten, op de losse ketting 4 stokjes, 1 halve vaste, 4 stokjes, 8 vasten, 5 halve stokjes en hecht de draad af. Knip 2 kleine stukjes klittenband. Naai ze op de uiteinden van de baard.

20141209_144251

Haakpatroon baard M model 1 smal op het uiteinde

Rij 1: Zet met wol geschikt voor haaknaald 5 36 lossen op. Ik gebruik een dubbele draad Royal wol van Zeeman a 0.99ct per bol. Zet de 34 lossen losjes op. Haak een keerlosse. Haak 5 halve vaste, 24 halve stokjes, 5 halve vaste, keerlosse

Rij 2: haak 6 halve vaste, 6 vasten, 12 stokjes, 6 vasten, 6 halve vaste, keerlosse.

Rij 3: haak 6 halve vaste, 8 vasten, 8 stokjes, 8 vasten, 6 halve vaste, keerlosse.

Rij 4: haak 6 halve vaste, 9 vasten, 6 stokjes, 9 vasten, 6 halve vaste en een keerlosse. Rij 5: haak 6 halve vaste, 5 vasten, 14 stokjes, 5 vasten, 6 halve vaste en een keerlosse. Rij 6: haak 6 halve vaste, 8 vasten, 8 lossen, 8 vasten, 6 halve vaste en een keerlosse.

Rij 7: haak 6 halve vaste, 8 vasten, op de losse ketting 4 stokjes, 1 halve vaste, 4 stokjes, 8 vasten, 6 halve stokjes en hecht de draad af.

Knip 2 kleine stukjes klittenband. Naai ze op de uiteinde van de baard.

20141204_135915

Voor mannen met een wat breder hoofd is het mooi om de baard wat langer breed te laten. Bij model 2 is de baard wel smal op het uiteinde zodat je het makkelijk kan vastplakken, maar blijft hij wat breder op de wangen richting het oor. Het haakt ook net wat makkelijker weg met minder halve vaste op een rij.

20150102_095958

Haakpatroon baard S model 2 Breed op het uiteinde.

Rij 1: Zet met wol geschikt voor haaknaald 5 34 lossen op. Ik gebruik een dubbele draad Royal wol van Zeeman a 0.99ct per bol. Zet de 34 lossen losjes op. Haak een keerlosse. Haak 2 halve vaste, 30 halve stokjes, 2 halve vaste, keerlosse

Rij 2: haak 2 halve vaste, 9 vasten, 12 stokjes, 9 vasten, 2 halve vaste, keerlosse.

Rij 3: haak 2 halve vaste, 11 vasten, 8 stokjes, 11 vasten, 2 halve vaste, keerlosse.

Rij 4: haak 2 halve vaste, 12 vasten, 6 stokjes, 12 vasten, 2 halve vaste en een keerlosse. Rij 5: haak 2 halve vaste, 8 vasten, 14 stokjes, 8 vasten, 2 halve vaste en een keerlosse. Rij 6: haak 2 halve vaste, 11 vasten, 8 lossen,11 vasten, 2 halve vaste en een keerlosse.

Rij 7: haak 2 halve vaste, 11 vasten, op de losse ketting 4 stokjes, 1 halve vaste, 4 stokjes, 11 vasten, 2 halve stokjes en hecht de draad af. Knip 2 kleine stukjes klittenband. Naai ze op de uiteinden van de baard.

Haakpatroon baard M model 2 breed op het uiteinde

Rij 1: Zet met wol geschikt voor haaknaald 5 36 lossen op. Ik gebruik een dubbele draad Royal wol van Zeeman a 0.99ct per bol. Zet de 34 lossen losjes op. Haak een keerlosse. Haak 2 halve vaste, 32 halve stokjes, 2 halve vaste, keerlosse

Rij 2: haak 2 halve vaste, 10 vasten, 12 stokjes, 10 vasten, 2 halve vaste, keerlosse.

Rij 3: haak 2 halve vaste, 12 vasten, 8 stokjes, 12 vasten, 2 halve vaste, keerlosse.

Rij 4: haak 2 halve vaste, 13 vasten, 6 stokjes, 13 vasten, 2 halve vaste en een keerlosse. Rij 5: haak 2 halve vaste, 9 vasten, 14 stokjes, 9 vasten, 2 halve vaste en een keerlosse. Rij 6: haak 2 halve vaste, 12 vasten, 8 lossen, 12 vasten, 2 halve vaste en een keerlosse.

Rij 7: haak 2 halve vaste, 12 vasten, op de losse ketting 4 stokjes, 1 halve vaste, 4 stokjes, 12 vasten, 2 halve stokjes en hecht de draad af.

Knip 2 kleine stukjes klittenband. Naai ze op de uiteinde van de baard.

Heel veel plezier met het patroon. Je mag altijd een foto in de reactie achter laten van jouw versie van de beanie en of de baard!

Advertisements

One thought on “Gratis haakpatroon stoere beanie met baard