Kerstknutseldingen

Kerstmuziek aan, lichtjes in de boom aan en lekker kerst knutselen. Lekker hoor! Dit jaar hebben we geen echte boom. Ik zag het niet zo zitten, een echte boom met naalden en een tweeling van bijna 1,5 jaar die net loopt…. Nachtmerries van dreumesen in de boom, naalden overal: dit jaar staat er een mooie mini nep boom in het raamkozijn en een houten kerstboom met onbreekbare dingen om een tafeltje midden in de woonkamer.

Waar het tijdens het opzetten en versieren wat zweet op de rug en uiteindelijk 2 dreumesen vastgezet in de kinderstoel gaf, blijft iedereen er nu vanaf. Thijs en Stijn vinden het geweldig en willen dat de kerstbomen van wakker worden tot slapen gaan branden. Ook zijn ze super trots op hun zelf gemaakte kerststukjes en kerstlichtjes van de peuterspeelzaal. Tijdens het eten mogen de kaarsen aan. Ze kijken de hele maaltijd uit naar het moment dat ze de kaarsen mogen uitblazen en de rook mogen wegwapperen! 🙂

Tijdens het middagslapen van de mini’s hebben we al het een en ander geknutseld. Kerst knutseldingen genoeg te vinden op internet. Daar maak ik dankbaar gebruik van.

20141217_132134   20141223_125234

Dit is onze kerstboom gemaakt van wc rollen. Drie middagen knutsellol. Misschien gaan we hem nog versieren, beetje afhankelijk van de tijd.

20141222_140233 20141222_140302 20141222_141631 20141222_141642

Beginnen met een hand wit verven, deze mochten ze stempelen op een tekenvel. Erna heb ik de vorm van het gezicht en de muts getekend. Ze hebben ze zelf geverfd, voor een 3 jarige best goed gelukt. De stempels van Hema maakten het kunstwerk af.

20141222_151044

Verven is productie draaien bij ons. Je kan bijna niet snel genoeg een nieuw wit vel weer neerleggen. Deze hebben de mannen eerst geverfd. Ik had wel met potlood contouren van een boom getekend. Erna hebben we in de natte verf kleine stukjes papier, wat glitters en wat lint gedrukt. De mannen zijn super trots op het resultaat. Ook heb ik al een paar keer de vraag gehad wanneer we weer met glitters gaan knutselen 😉

20141216_132747 20141217_224459

Met vriendinnen heb ik een avond originele Rudolf kussen gemaakt. Gebaseerd om een DIY idee van 101woonideeen. Wat verschrikkelijk jammer dat dit blad gaat stoppen. De binnenkussen zijn gekocht bij Action. Voor de maat 40 bij 40 cm heb je een lap nodig van 42 bij 92 tot 102 cm. Je naait eerst een zoom in op het 40cm stuk aan beide uiteinden van de lap. Erna vouw je de lap binnenste buiten op 40 cm. Je hebt dan aan de achterzijde een overlap van 10 tot 20 cm. Net wat je zelf mooi vindt. Volgens mij heeft dit een hotelsluiting, maar dat weet ik niet zeker. Het gewei is zelf ontworpen naar aanleidingen van afbeeldingen van rendiergeweien op google. Ik heb zwarte fleece gebruikt. Dit kan je na uitknippen gelijk verwerken zonder dat je een zoom langs de rand moet maken. De geweien heb ik vastgeplakt met textiel lijm. De pompoen is van rode wol en heb ik vastgenaaid aan de kussenhoes.

20141209_163001 20141210_131504

20141210_165926

Mijn Rudolf schilderij was echt super simpel met heel erg leuk resultaat. Een canvas doek insmeren met lijm. Hierop de stof vastplakken. (Het is fijn om de stof eerst op maat te knippen en erna te strijken voordat je er erop plakt ;-)) De letters zijn gekocht bij Xenos. Helaas was de S verkeerd gesneden. De boombarst zat op de achterzijde…. en het was ook uitverkocht! Uiteindelijk heb ik de H en 2x de S uitgeknipt van fleece. Het gewei is ook van fleece, een zelf getekend patroon die gebaseerd is op enkele afbeeldingen van google rendiergewei. De pompoen is zelfgemaakt van rode wol en vastgenaaid aan het canvas, vastgezet met een goede knoop aan de achterkant.

Rudolfph the red nose randier has a very funny nose…. tralalalalaaaa. Fijne feestdagen!

Leave a Reply

