Evaluatiedingen

Het is even geleden dat ik mijn gedachten op papier gezet heb. Of beter gezegd: getikt heb op mijn blog. Allerlei dingen hebben daar debet aan. De allerbelangrijkste is wel het ding dat mijn gezinsleven is. Het perfecte is om alles positief te bekijken, dan kan ik het beter aan in de hectiek van 2 dreumesen en 2 bijna kleuters.  Helaas is dat de afgelopen weken niet zo gelukt en liep mijn hoofd teveel om voor een rustig tikmoment achter de computer.

Alle vier zitten nu heerlijk te genieten voor een dubbele aflevering Sesamstraat. De oudste twee lekker onder een dekentje op de bank en de jongste twee met een oude afstandsbediening in de kinderstoel.

Even 15 minuten om op te ruimen, af te wassen en pyjama’s te zoeken. Laat ik dat nou al voor het eten gedaan hebben…. dus ik kan mooi even een stukje tikken 🙂

Ik ben de laatste jaren heel veel vers aan het koken. Geen magnetron of oven maaltijd, maar echte producten verwerken tot een lekkere maaltijd. Ik doe het met plezier. Eerst lekker bladeren in een kookboek, mijn partner erna op pad sturen met een goed gevulde boodschappen lijst (vaak tot verdriet van hem, wat zijn nou weer ….) en dan de dagen erna vers koken en opeten. We hebben al een aantal favorieten uit Jamie’s 15 minutes en 30 minutes. Helaas ook mindere dingen ontdekt,….tja dat hoort er ook bij.

Ik heb gemerkt dat vers koken met kleine kinderen wat lastige taferelen kan geven aan tafel. De dreumesen eten nu nog alles, maar mijn oudste twee zijn kieskeuriger geworden. Ach, 5 snoeptomaatjes en enkele happen is tegenwoordig ook een maaltijd. Zolang het maar geproefd is …. En groente pureren als speciale saus of prakje werkt meestal ook goed. Ik merk wel dat het wat frustratie kan geven aan mijn kant als mijn maaltijd uit een peuterkookboek alleen door mij en Marcel opgegeten wordt. Daar kook ik niet een peutermaaltijd voor.

Vandaag had ik door alle drukte in mijn hoofd het mezelf gemakkelijk gemaakt. Ik had uit gemakzucht en nostalgie voor vroeger tijden (net op jezelf wonen en zelf ‘koken’) een kant en klare lasagne maaltijd gekocht bij Aldi. Zo een kant en klaar maaltijd was echt heel lang geleden. In mijn ogen is het ongezonder, minder vullend en niet vers…..,

Maar!! het is echt ontzettend goed gegeten. Bij 5 personen was alles op, nou dat is lang niet voorgekomen. Lars van 1,5 wordt tegenwoordig wat knorrig als hij ziet dat het eten niet uit brood bestaat. Daar heb ik het bakje snel uit zijn handen gered. Ervaring heeft geleerd dat het dan op de grond, muren en kinderstoel beland. Na enkele minuten nukken wilde hij toch wel eten. De rest was al lekker aan het smikkelen. Bij de oudste twee en mijzelf had ik het aangevuld met snoeptomaatjes en geschaafde plakken komkommer. Tot mijn verbazing werd er zonder veel praten gegeten en waren in snel tempo de borden leeg.

Heel even kwam er een klein duiveltje op mijn schouder zitten….. waarom wordt er van mijn met zorg bereide maaltijden niet zo goed gegeten? Kan ik dit niet altijd zo eten? Bedoel er zitten wel wat voordelen aan: minder boodschappen, minder uitzoekwerk, geen koken, meer tijd voor de kinderen of in dit geval opruimen en pyjama’s klaar leggen, minder afwas en volle buiken. Vooral minder stress voor mama!

Maar gelukkig zat er ook een klein engeltje op mijn schouder! Het kan prima voor nog een keer, het was vandaag een rustige keuken/maaltijd bereid sessie, maar het vers koken is toch beter. Ik ga proberen om de volgende keer alle saus van de lasagne te pureren en misschien de vellen van te voren weken. Dan is het gezonder, maar wordt het misschien ook zo goed gegeten als deze keer. 😉

Voor nu rest nog de mooie foto van alle lege borden 🙂

20150119_175926

Leave a Reply

