Recept uitprobeersel Pompoen wafels

Vandaag heb ik als avond eten weer eens een nieuw recept uitgeprobeerd. Pompoenwafels ( wafelparadijs) uit Groter groeien nr. 1 van 2011. Pannenkoeken eten staat erg hoog in onze avondeten top 10. Na het lezen van het recept lijken de pompoenwafels nog enigszins gezond en natuurlijk ook lekker.

20150121_161655

Het recept is voor 10 wafels, met een halve pompoen als groente. Dit leek me wat weinig voor een gezin van zes personen. Ik heb een hele pompoen in de koelkast opgezocht. Pompoen gepureerd met aardappels wordt gewaardeerd aan tafel, zeker met een laagje pindasaus. Pompoen geroosterd met aardappels uit de oven vinden ze iets minder lekker. Jammer, want dat lust ik ook graag.

Deze pompoen wordt eerst lekker geroosterd in de oven om hem gaar en zoet te maken. Ik heb de stukjes in een kom gehusseld met olie en kaneel in plaats van olie, zout en peper. Helaas heb ik het recept ook verder aangepast….. eieren en melk tekort oeps! Ik had genoeg voor apart gezet voor het recept, maar ja….bij verdubbelen van het recept horen natuurlijk alle ingrediënten verdubbeld te worden 😉

Uit een vorig recept had ik ontdekt dat je ook erg lekker pannenkoeken kan bakken met yoghurt. Nu uit nood geboren bestaat mijn beslag uit 450ml melk en 450 gr Griekse yoghurt. Helaas had ik maar 2 eieren,….. Haha en geen kip in de tuin, dus ik heb het ermee gedaan.

Thijs en Stijn kunnen erg veel interesse hebben in het kokkerellen, beslag proeven en andere zaken in de keuken. Er worden dan 2 stoeltjes de keuken ingeschoven en er wordt aandachtig mee gekeken naar alles wat er op het aanrecht gebeurd. Eigenlijk zouden ze het liefste zelf de mixer vasthouden of ingrediënten afwegen….. ze kijken het uit je handen en staan eigenlijk een klein beetje in de weg! Tja, op slechte dagen waarin ik weinig geduld heb stuur ik ze ook uit mijn werkruimte, maar vandaag stonden ze er kletsend naast. Mama, wat doe je nu? Mama, wat zegt de weegschaal? Mama, ga je nu herrie maken? (mixen!) Mama, kan ik het proeven? Haha, zo kan ik nog wel even doorgaan. Een eindeloze stroom aan vragen, ietswat hoge piepstemmetjes met als achtergrond muziek het gebrabbel en gehuil van de jongste twee. Altijd gezelligheid bij ons in huis.

20150121_161725

Het bakken van het beslag in een wafel ijzer is niet helemaal mijn ding. En dit is heel zacht uitgedrukt. Na 7 minuten was het nog niet klaar, na 10 minuten heb ik het afgebakken in de koekenpan. Geen idee hoe andere mensen dat doen….. maar je kan toch niet per 15 minuten 1 wafel bakken? Hoe hadden ze dat bedacht in het schrijven van het recept? 10 wafels, dus 150 minuten bakken? Mijn wafel was voorverwarmd, dus dat kon het niet zijn. Gelukkig stond er ook de tip om het te bakken in de pan, prima! Met 2 pannen gebakken, dat schoot tenminste op.

20150121_171630

Ik kan wel zeggen dat helaas toen de hel losgebarsten was in huis. De kleintjes hadden honger en kregen geen aandacht van mama. De oudste twee waren op zich lief aan het spelen, hard muziek maken op de trap: herrie!! Pff, ook tijdens de eerste minuten van de maaltijd was er nog veel geluid. Oordoppen tijdens het eten, klinkt goed….

Het was zalig!! Ik ga dit zeker vaker maken, gezonde pannenkoeken top! Ik ga het alleen niet meer bakken tegen etenstijd, dat geeft me stress. Haha, mijn kooktijd is vervroegd naar tussen de middag als de kleintjes slapen. Ik ga het, denk ik, ook een keer proberen met pompoen en appel in het beslag. Ik denk dat dat ook goed moet smaken.

Leave a Reply

