Evaluatiedingen Waarom???

20150220_100809

Er zijn van die fases in de ontwikkeling van kinderen waar ik van te voren al vanaf wist. Een van die fases is de waarom fase. Ik heb er met plezier van genoten bij nichtjes, neefjes en kinderen van vrienden. Het eindeloze vragen van de kinderen en het beantwoorden van die vragen of geven van een weervraag om de kinderen zelf het antwoord te laten ontdekken vond ik altijd geweldig. Natuurlijk wist ik wel dat het even beantwoorden van enkele vragen natuurlijk niet in verhouding staat met het de hele dag aanhoren van praten en vragen. Die geweldige nieuwsgierige fase geeft nu soms wat te veel informatie en vragen voor mij…….

Het waarom is dat, waarom is dat, waarom dan was een tijdje erg aanwezig en is ook een aantal weken weer weg geweest. Afgelopen week is het waarom weer meer aanwezig in ons huis. Net zoals de viering van Sinterklaas. Eigenlijk zijn de Sinterklaas en pieten nooit weg geweest, de liedjes worden nog dagelijks gezonden. Gisteren en vandaag werd er ineens ook weer voor de Sint en zijn pieten getekend. Ineens werden er schoenen naar boven gehaald en werd er gezongen. Mama, hebben we wortels. Ja, die hebben we. Mama, hebben we mandarijnen? Nee, die hebben we niet. Waarom niet…..

Tja en ga dan maar eens uitleggen waarom de Sint vanavond niet langskomt. Waarom het paard niet de wortel gaat opeten. Waarom het nog te vroeg is om te zingen. Waarom de blaadjes nog niet van de bomen vallen. Waarom……. Ik merkte dat mijn reactie uiteindelijk werd: nou daarom! Niet helemaal correct…..

Ik heb ze maar lekker laten zingen en dansen. Ik heb de wortels meerdere malen gered uit de handen van de mini’s en terug gegeven aan de oudste twee. We hebben met elkaar even gekeken naar de kalender en naar de afwezigheid van de blaadjes aan de bomen.

Ik ben benieuwd morgen ochtend! Haha, want tja er gaat niet iets in de schoenen komen. Waarom niet, nou daarom niet!

Leave a Reply

