Nasi eten

“Mama, wat eten we vandaag? Mama, waarom gaan we nu nog niet eten? Mama, ik heb honger. Mama, mijn buik heeft trek in wat lekkers”. Haha, ga zo maar door. Soms zijn er van die dagen dat de mannen hongerig zijn. Zelf heb ik dat ook wel eens, maar daar kan je als volwassene natuurlijk makkelijk wat aan doen. Meestal pak ik dan wat ongezonds te snacken,….. niet de beste oplossing en zeker niet iets wat ik de mannen aan wil leren.

Uiteindelijk kwam de vraag of we weer eens nasi gingen eten. “Nasi mama, daar heeft mijn buik trek in” 😉

Het grappige is dat alle kinderen al duidelijke voorkeuren hebben. Thijs van bijna 4 eet heel goed zijn avond eten. Eet wat langzamer over zijn brood. Stijn weet niet hoe snel zijn brood opgegeten moet worden, maar is wat minder fan van gekookte groenten. De oplossing is dat er tegenwoordig heel vaak snoeptomaatjes of stukjes rauwe wortel als groente bij het avond eten zit. Dan komen de vitamines alsnog binnen.

Anne en Lars zijn nog klein met hun 16 maanden, maar eten wel al zelf. Meestal met de handen, maar ook steeds vaker met lepel of vork. Anne eet heel erg graag gekookte groente geprakt met aardappel. Ze lust kleine snoeptomaatjes, in stukjes gesneden. Het brood gaat er langzaam in. Lars weet net zoals Stijn niet hoe snel hij zijn brood op moet eten. Gekookte groente is niet zo zijn favoriet. Tomaat lust hij niet, stukjes appel geven wat vitamines aan zijn voeding.

Het grappige is dat ze iets de ene dag als favoriet eten aanmerken en de volgende dag echt niet lusten. Smaak is dus nog volledig in ontwikkeling en afhankelijk van de sfeer van de dag en het peuter/kleuterkarakter.

Nasi is iets wat eerdere keren heel goed gegeten werd. Prima, dan eten we vanavond nasi. Er worden dan meestal gelijk twee stoeltjes aangeschoven bij het aanrecht. “Mama, ik wil kijken”. We hebben de afspraak dat ze mogen kijken als ze niet te dicht bij de pannen staan en alles op het aanrecht laten liggen. Ik kijk al uit naar de dagen dat ze echt kunnen helpen met koken of zelfs een keer voor mij kunnen koken. De voorbereidingen en het enthousiast maken voor koken kan je in mijn ogen dus niet vroeg genoeg stimuleren 😉

In de nasi zat dit keer groene groente. Doperwten en klein gesneden sperziebonen. Gewone sperziebonen lusten ze niet, maar klein gesneden valt het minder op ;-). De nasi werd door de drie mannen goed opgesmuld. Het restje is bewaard voor overmorgen. Ik hoop dat het er dan net zo lekker in gaat. (en dat Anne er ook trek in heeft :-))

20150319_174148

Leave a Reply

