Evaluatiedingen mama tijd, wel of niet opruimen…..

Er zullen vast mensen zijn die er anders over denken,….maar ik vind het heerlijk dat de oudste twee op school zitten. Ze gaan met plezier naar school, zijn nog wel erg onder de indruk van alles en best moe door alle indrukken. Ik vind het super om ze op te halen en heel erg geknuffeld te worden. Het fijn-dat-je-er-weer-bent gevoel voelt goed. Het is geweldig om in de bakfiets allerlei verhalen te horen. In de week dat de politie centraal stond hebben ze het ook over het verkeer en verkeersborden gehad. Geweldig om op de terugweg naar huis ineens te horen: ‘Kijk mam, dat is een verkeersbord. Wist jij dat al?”

Het is ook fijn dat er thuis iets meer rust en stilte is gekomen. Er zijn er natuurlijk nog steeds twee in huis, maar omdat ze nog niet praten scheelt het al een hoop geluid. Je kan merken dat zij het ook fijn vinden om even alle aandacht van mama te krijgen. Anne wil graag meer knuffelen. Lars wil meer boeven en samen spelen. Vooral het boeven zijn ze erg goed in.

Nu ze langzaam richting de twee jaar gaan moet er van alles ontdekt worden. Kasten zijn al langer in trek. Nu wordt wat erin zit niet alleen eruit getrokken, maar ook onderzocht. Overal kan op geklommen worden. En wat de oudste twee doen wil Lars eigenlijk ook meedoen…. Ze zijn nog lekker vrolijk, maar langzaam komt de eigen wil en de daarbij horende drift om de hoek kijken. Kortom, gedurende de dag kan ik mijn tijd nog aardig met de kinderen vullen.

Tijdens het middag slaapje is het een aantal dagen van de week even rustig in huis. Nu een dilemma….. ga ik dan zitten en even wat tijd voor mezelf nemen of gebruik ik die tijd dan juist even voor het huishouden om zo de rest van de tijd meer aandacht te hebben voor de kinderen.

Tot nu toe ben ik het grootste deel van de slaaptijd aan het rommelen in huis. Was opvouwen, alvast koken of spullen klaarzetten voor het koken, opruimen en schoonmaken. Zelfs klusjes opknappen en verven in huis. Ik ben best lang niet aan allerlei dingen toegekomen, dus het is een verademing om daar lekker de tijd voor te nemen. Helaas merk ik aan mijn humeur en de laatste tijd wat korte lontje dat het ook goed is om even rust te nemen. Dat is lastig zeg,…..ik voel me een beetje schuldig om languit op de bank te gaan zitten met een tijdschrift of haakwerk! Terwijl ik weet dat het ook belangrijk is om even te ontspannen.

De gulden middenweg heb ik nog niet gevonden. Ik heb nu besloten om meer rust voor mezelf te nemen om zo mijn oude ik met wat meer geduld weer terug te krijgen. Per dag probeer ik een half uurtje op de bank te zitten en of even niets te doen of even iets ontspannend te doen. Dat andere uur gebruik ik voor het huishouden en klusjes. Het is zalig dat eindelijk de kasten weer eens opgeruimd worden of schoongemaakt worden. En misschien, als straks alles opgeruimd is en ik wat meer rust heb kan ik weer gaan sporten…. haha eerst maar even voor de tv om weer wat conditie op te bouwen 😉

Leave a Reply

