Haakdingen, gratis haakpatroon kinder poncho deel twee

20150625_090851        20150625_091039

Een poncho haakt net zoals een dekentje heerlijk weg. Zodra hij opgezet is hoef je even niet meer heel veel te tellen en patroon te lezen, heerlijk haakwerkje voor tijdens een leuke film of ander tv vermaak.

Ik heb in een andere blog al het basis patroon uitgewerkt:

https://101dingenomtedoen.wordpress.com/2015/04/23/haakdingen-gratis-haakpatroon-kinder-poncho-4-a-5-jaar/

Ik heb nu weer een paar leuke af, met een ander randje en wat aangepast halsje. Voor de liefhebber heb ik het uitgeschreven.

20150615_120628 20150613_152027

20150615_120657

Het basis patroon is zoals in mijn eerdere blog is beschreven. Deze blauwe poncho is voor een dame die drie wordt. De basis heb ik opgezet met 72 steken, hij is 48 cm lang. Gemeten vanaf de schouder tot aan de punt.

Na 11 rijen 3 stokjes en 1 losse ben ik verder gegaan met de onderste rand. Waar ik bij de 11 rijen 3 stokjes en 1 losse elke keer mijn haakwerk omkeer, heb ik bij de onderste rand dat niet gedaan. Ik vind het een beetje uitzoeken hoeveel je moet vermeerderen in de punt. Het kan dus zijn dat het in je eigen haakwerk net anders uitvalt. Tijdens het haken dus even kijken hoe het in je eigen haakwerk valt. Mocht je daar een gouden tip voor hebben, laat het dan vooral weten!!

Rand rij 1: in elke steek een half stokje. In de punt in 1 steek 4 stokjes. Aan het einde afsluiten met een halve vaste.

Rand rij 2: in elke steek een vaste. In de punt in de twee middelste steken 2 vasten. Aan het einde afsluiten met een halve vaste.

Rand rij 3: in 1 steek stokje, losse, stokje, losse, 3 steken overslaan. In de punt 2 setjes hiervan in 1 steek. Dus stokje, losse, stokje, losse, stokje, losse, stokje, losse. Aan het einde afsluiten met een halve vaste.

Rand rij 4: Om elke losse van de vorige rij 2 stokjes haken. In de punt 4 stokjes haken. Aan het einde afsluiten met een halve vaste.

Rand rij 5: patroon is half stokje, losse, half stokje, losse herhalen. Het halve stokje is tussen de 2 stokjes van de vorige rij in. Erna bij de losse een steek overslaan. In de punt heb ik bij 3 steken in elke steek een half stokje en een losse gehaakt. Ik heb hier dus geen steek overgeslagen. Afsluiten met een halve vaste.

Rand rij 6: In elke steek een vaste. Bij de losse heb ik hem er niet omheen gehaakt, maar erin gehaakt. In de punt heb ik in twee steken 2 vasten gehaakt. Afsluiten met een halve vaste.

Rand rij 7: Moessteek in een vaste, losse en een steek overslaan. Voor de moessteek neem je je draad over de haaknaald, insteken, omslag maken. Dit doe je 3x waarbij je telkens in dezelfde steek steek. Dit geeft zeven lussen op je haaknaald. Haal de draad door alle steken heen. In de punt heb ik in 1 vaste moessteek, losse, moessteek, losse gehaakt. Aan het einde afsluiten met een halve vaste.

Rand rij 8: In elke steek een half stokje. Net zoals bij rij 6 heb ik bij de losse er niet omheen gehaakt, maar heb ik hem in de losse gehaakt. In de punt heb ik in 1 steek 3 stokjes gehaakt. Afsluiten met een halve vaste.

Rand rij 9: Herhaling van rand rij 3. In 1 steek stokje, losse, stokje, losse, 3 steken overslaan. In de punt heb ik tussen 3 setjes van steken maar 1 steek overgeslagen in plaats van 3 steken. Aan het einde afsluiten met een halve vaste.

Rand rij 10: in 1 steek een vaste en een half stokje. Erna haak je in 2 steken een stokje. Vervolgens weer in 1 steek een half stokje en een vaste. Erna eerst een halve vaste en erna dit geheel herhalen. Je maakt dan een mooi schulp randje. Hier heb ik in het midden geen vermeerderingen meer gemaakt.

20150612_131510

Helaas geeft dit wat meer afwerk draadjes….., maar ik vind het wel een vrolijk geheel geven.

Ik twijfel nu nog over bloemen erop. Het is al een vrolijk geheel. Misschien komen er witte bloemen met groene blaadjes op, maar dat ga ik nog even uitproberen.

20150625_091053 20150625_091017

Uiteindelijk heb ik inspiratie opgedaan in het haakboek Haken en Kleur van Saskia Laan en Claire Boeter.

http://bijsaarenmien.blogspot.nl/2013/08/haken-en-kleur-een-huis-vol-geluk.html

Hier hebben ze op een keukenshortje een heel lief mini boeketje gehaakt met kleine bloemetjes, wat blaadjes en een groen sliert van lossen in een strik geknoopt. Ik vind het een heel vrolijk geheel.

20150625_091118

Ik heb gelijk de poncho die mijn dochter al een tijdje draagt ook voorzien van een mini boeketje. Laat de zonnige zomer nu echt beginnen, aan de vrolijke poncho’s zal het niet liggen!

Veel haakplezier.

Advertisements

One thought on “Haakdingen, gratis haakpatroon kinder poncho deel twee