Uilen granny square gratis haakpatroon

20150717_140734 20150717_131958

Bijna komt de verjaardag van mijn jongste twee mini’s eraan. Mijn dochtertje krijgt een mooie poppen wandelwagen en een kleine poppenwagen. Die zijn als je ze aanschaft vrij kaal. Hiermee bedoel ik dat er geen matras, laken of deken bij zit. Een mooie reden om de naaimachine en de haaknaald tevoorschijn te halen. Niet dat ik een excuus zoek om te knutselen….. bijna elke doordeweekse avond is een knutsel avond 🙂

Ik heb op de website van repeat-crafter-me een leuke uilen granny square gezien. Hier staat de Engelse versie:

http://www.repeatcrafterme.com/2012/11/owl-granny-square-crochet-pattern.html

Ik heb gehaakt met royal wol 0.99ct per bol van Zeeman, haaknaald 3.

20150719_134707

Je begint met het haken van het uiltje. Start met een magische ring. Haak in de ring 1 losse en 8 halve stokjes. Sluit de magische ring met een halve vaste in het eerste halve stokje.

Ronde 2: Start met 1 losse. 2  halve stokjes in elke steek. Sluit met een halve vaste en wissel van kleur.

Ronde 3: Start met 2 lossen. 2 stokjes in elke steek, sluit met een halve vaste.

Ronde 4: Start met 1 losse. Hierna een halve stokje in de eerste steek. Een set van stokje, dubbel stokje en stokje in de volgende steek. Erna in de volgende 5 steken in elke steek een vaste. Haak hierna weer een set van stokje, dubbel stokje en stokje in 1 steek, een half stokje in de volgende steek. Sluit met een halve vaste. Werk de draadjes weg. De basis van de granny square, het uiltje is nu klaar.

Kijk even goed op de site van repeat crafter me voor de duidelijke foto’s voor het volgende stuk. Mocht je de ketting van 3 lossen niet op de juiste plek vastzetten dan zit je uiltje wat scheef op het vierkantje. Geen ramp, het kan juist een wat speels effect geven….

Draai de uil om. De verbinding tot de granny square wordt nu gemaakt. Je maakt series van 3 losse en start waar de stokjes starten van ronde 3. Je kan het beste rechts van het oor starten en met de klok mee haken. Je zet de eerste set van 3 lossen op waar de stokjes van ronde 3 starten. Je slaat 1 stokje over en zet de ketting van 3 lossen vast met een vaste achter het derde stokje van toer 3. Dit herhaal je tot je op 8 plaatsen de ketting van 3 lossen vast gezet heb op de achterkant van het uiltje. Sluit met een halve vaste.

Je gaat nu de granny square verder haken. Je haakt om de ketting van 3 losse heen die je net gemaakt hebt. Je start met het opzetten van 3 lossen, dit telt als het eerste stokje. Erna 2 stokjes, 1 losse en 3 stokjes in dezelfde ruimte. * Erna een losse en 3 stokjes in de volgende ruimte. 1 losse, 3 stokjes, 1 losse en 3 stokjes in de volgende ruimte. * Herhaal dit tot je rond bent en sluit met een halve vaste. Wissel van kleur.

Je haakt nu een nieuwe ronde van de granny square en haakt in de openingen van de stokjes. Je start met het opzetten van 3 losse (telt als het eerste stokje), 2 stokjes, 1 losse, 3 stokjes in 1 hoek opening. Vanaf nu haak je * 1 losse, 3 stokjes in de volgende opening, 1 losse, 3 stokjes in de volgende opening, 1 losse, 3 stokjes, 1 losse en 3 stokjes in de hoekopening *. Dit herhaal je tot je rond bent, sluit met een halve vaste. Wissel van kleur.

De laatste ronde van de granny square. Je haakt in de openingen van de stokjes van de vorige ronde. Weer start je met het opzetten van 3 losse (telt als het eerste stokje), 2 stokjes, 1 losse, 3 stokjes in de eerste hoekopening. Vanaf nu haak je * 1 losse, 3 stokjes in de volgende opening, 1 losse, 3 stokjes in de volgende opening, 1 losse, 3 stokjes in de volgende opening, 1 losse, 3 stokjes, 1 losse en 3 stokjes in de volgende hoekopening. * Herhaal dit tot je rond bent, sluit met een halve vast en werk alle draadjes weg.

Ogen:

Start met een magische cirkel. Haak in de cirkel 1 losse, 8 halve stokjes en sluit met een halve vaste. Laat een langere draad zitten om straks het oog op het uiltje te naaien. Haak er 2 en naai ze met de lange afhecht draad op het uiltje. Je kan een klein kraaltje gebruiken voor het oog. Ik heb met een zwarte draad het oog afgewerkt, dat vind ik net wat veiliger.

Snavel en pootjes:

Naai met geel draad een snavel en pootjes. Naai met 3 dubbele draad 1x of naai met een enkele draad 3 x voor een mooie snavel en pootjes.

Ik heb met witte wol de granny’s aan elkaar gehaakt met een vaste steek. Voor een poppendeken heb je maar weinig granny’s nodig 😉 Om de zes vierkanten heb ik een rij van vaste, een rij halve stokjes en een rij stokjes gehaakt. Vervolgens een sierrandje. Begin met een vaste, sla 3 steken over. Haak in 1 steek 5 stokjes. Sla 3 steken over, haak een vaste. Dit herhaal je tot je rond bent.

Mijn poppenwagen deken was een beetje hobbelig. Ik heb hem vochtig gemaakt, een klein beetje recht getrokken en 24 uur laten drogen onder een handdoek.

Ik moet zeggen dat ik de uilen granny wel heel erg schattig vind!! Misschien een leuk project voor een deken voor op de bank. Alleen moet ik er dan wel meer haken dan zes…. 😉

Voor de poppenwagen heb ik ook nog een matrasje en een lakentje gehaakt. Super schattig, ik hoop dat de poppenmoeder er straks blij mee is!

20150717_142402 20150717_142456

Voor de andere poppenwagen heb ik een blauwe set gehaakt en genaaid. Dit dekentje heb ik gemaakt als een grote vierkante granny. Versierd met wat bloemetjes en blaadjes. Het randje is zoals de sierrand van het uilendekentje. In plaats van stokjes heb ik 5 halve stokjes gehaakt. Deze zijn wat kleiner, daarom heb ik 2 steken overgeslagen in plaats van 3 steken.

20150719_134630 20150717_131812

Het in elkaar zetten van het matrasje en het lakentje heb ik samen met mijn oudste twee mannen gedaan. Samen,…. nou ja, ik achter de naaimachine en zij achter een kleurplaat. Zodra het in de poppenwagens lag moesten er natuurlijk gelijk proefrondjes gereden worden. De heren hebben het al goedgekeurd en wilden er eigenlijk wel veeeeeel langer mee spelen ….

20150717_140926