Evaluatie dingen: Vastzittende bloempotten, wat nu??

Mijn oudste twee zitten sinds afgelopen maart op een montessori school. Wat ons betreft een super leuke vorm van onderwijs. Door de materialen, ontwikkeling tot vroege zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, planning en het samen werken of juist zelfstandig werken wijkt het af van een reguliere basisschool. Alhoewel dit ook steeds meer een plaats heeft in het reguliere onderwijs.

In de kleuterklas is er nog niet veel sprake van eigen planning van activiteiten, maar worden ze wel gestimuleerd in vroege zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, het samen werken en het zelfstandig werken. Een van de dingen was dat we maar een paar keer zijn meegelopen tot de klas om te helpen met de jas uitrekken, in de luizenzak stoppen en het opruimen van de rugtas. Hierna gaan ze zelfstandig de school in en regelen ze dat allemaal zelfstandig. De ene keer gaat het snel, de andere keer zijn er denk ik hele vergaderingen bij de jassen ūüėČ Als mama sta ik bij de raam te wachten bij Anne en Lars die tot nu toe braaf wachten in de bakfiets tot ze komen zwaaien.

Ook mogen ze een eigen plantje meenemen de klas in. Dit plantje¬†is hun eigen verantwoordelijkheid. Zelf elke dag vanaf de tafel in het raamkozijn zetten en water geven. Nou zijn er al best een aantal weken, zelf maanden verstreken sinds de mannen op school zitten. Helaas hadden ze nog steeds geen plantje. Ik dacht er wel aan hoor,…..maar kwam niet op de juiste momenten in actie om twee plantjes en twee bloempotten te kopen. Want tja…. welke plantjes zijn nou geschikt voor veel water en kinderhandjes, neem ik plastic potten of aardewerken potten?¬†S avonds aan dit denken is niet genoeg, er moet overdag toch echt een ritje gemaakt worden naar de winkels om dit aan te schaffen. Iets wat erg lang op zich liet wachten.

Nu is het eindelijk zover. Er staan al even een aantal dagen planten bij ons in de tuin die gebruikt zijn voor de aankleding van het benefiet festival voor het KWF. Een plant met extra betekenis dus, daar hou ik wel van. En sinds vanmiddag zijn er ook twee leuke aardewerken bloempotten gekocht. Ze krijgen de volledige verantwoordelijkheid van mij, echte planten en echte bloempotten. Ik ben benieuwd!

Soms ben ik zo een handige Henkie……, ik heb¬†de potten¬†op elkaar gestapeld om ze thuis te krijgen en er niet even een papiertje tussen gestopt. Daar sta je dan. Twee mannen naast me die er trots zijn op hun nieuwe bloempotten en graag de planten erin willen zetten. En twee bloempotten die muurvast in elkaar zitten….. Nou, ik snap nu prima waar die dunne inpakpapieren voor zijn. Niet alleen eromheen doen, ook even ertussen doen…

De eerste gedachte is dan nog dat je ze wel even van elkaar aftrekt…. nou niet dus! Erna misschien even insmeren met zeepsop en vol zetten met water. Ook geen resultaat. Een hulplijn naar mijn moeder. Meestal geeft dat het gewenste resultaat, want mama’s weten meestal alles van allerlei zaken. Helaas! Uiteindelijk heb ik me gericht tot de wonderlijke wereld van internet. Wat een uitkomst is dat zeg! Ok√©, er moet even goed gericht gezocht worden, maar daar helpt een zoekmachine je dan een handje bij.

Na wat tips

– De onderste pot in warm water zetten en de bovenste met koud water vullen. Ik snap het principe wel, de onderste zet uit en de bovenste krimpt in. Maar helaas..

– wrikken en trekken. Nou, dit is lastig zonder mede volwassene. Ik wilde het graag NU afwikkelen en niet pas vanavond.

De volgende tip werkte wel. Zachtjes tikken met een rubberen hamer. Eerst met de mannen op zoek naar een rubberen hamer en erna in volle concentratie boven de kussens van de bank zacht getikt tegen de rand van de onderste pot. Lukt het al mama, zal ik ook even tikken, gaat het goed, ja, ik zie wat bewegen als reactie bij de eerste tik en ga zo maar door. Toch werkte het! Ineens … plop… en ze waren los van elkaar!

Morgen mogen ze mee naar school en kunnen mijn mannen zich verder ontwikkelen in hun eigen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Eindelijk zijn er twee planten in twee echte bloempotten die graag verzorgd willen worden ūüôā

20150922_153326

Leave a Reply

