Kom maar op met het koude weer, mijn mannen zijn ook minion ready!

20151028_075859

Na alle Minion mutsen voor andere liefhebbers zijn nu ook de mutsen voor mijn drie mannen klaar. Het verkrijgen van de wol was even een ding,….. want het was op.

Bij Wibra kan je niet bestellen en ze weten niet van te voren wat ze binnen krijgen in de bestelling. Met als resultaat dat ik elke dinsdag voor een aantal weken binnen liep en even vroeg of de gele wol weer binnen was. Op een gegeven moment werd ik al herkend bij binnenkomst en werd er gezegd dat er meer mensen op zoek waren naar de gele wol voor een sjaal bij de minion muts. Haha, of dat ook mijn gehaakte mutsen waren 😉 Bij nabellen naar meerdere Wibra filialen heb ik gelukkig nog een paar bollen weten te vinden. In Amsterdam vlakbij het werk van Marcel,…. dat dan weer wel. Maar gelukkig pasten ze in zijn motor jas als isolerende opvulling 🙂

Het schijnt een zomer kleur te zijn? Dus de nieuwe wol komt misschien in het voorjaar misschien weer binnen, geen minion mutsen in de knal gele kleur dus meer. Gelukkig heb ik met de laatste zes bollen nog de laatste bestellingen en de mutsen van mijn eigen kinderen kunnen maken. Bijna alle wol is op en alleen de muts van Anne is nog in gewording.

De mannen mochten zelf kiezen hoe de muts eruit moest zien. Het resultaat zijn twee verschillende mutsen. Stijn in een licht gele kleur met 2 ogen, oorflappen en een lachende mond, net als Bob. Thijs wilde er graag 1 oog en een baard op. Of eigenlijk het liefste twee verschillende kleuren baarden 🙂

De ene baard is mijn eigen baard patroon, maar dan met dikkere wol en daardoor een aangepast patroon. Ik heb het gehaakt met Ivy wol van Zeeman, geschikt voor haaknaald 10. Omdat ik een dikke warme baard wilde haken heb ik het gehaakt met haaknaald 5. Hij is hierdoor vrij stug, dik en warm geworden. Voor een kinder maat heb ik 20 losse en voor een volwassen baard heb ik 22 lossen opgezet.

20150830_124506

Haakpatroon Volwassen baard

Ronde 1: 1 halve vaste, 20 halve stokjes en 1 halve vaste, keerlosse en keer het werk.

Ronde 2: 1 halve vaste, 7 vaste, 6 stokjes, 7 vaste en 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

Ronde 3: 1 halve vaste, 8 vaste, 4 stokjes, 8 vaste, 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

Ronde 4: 1 halve vaste, 3 vaste, 14 stokjes, 3 vaste, 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

Ronde 5: 1 halve vaste, 7 vaste, 6 lossen en sla 6 steken over, 7 vaste en 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

Ronde 6: 1 halve vaste, 7 vaste, op de lossen ketting haak je 3 stokjes, 1 halve vaste, 3 stokjes. Erna op de steken van de vorige ronde 7 vaste, 1 halve vaste. Hecht het werk af.

Bij een groter hoofd kan je een extra ronde toevoegen als ronde 2. De rest van de rondes schuiven een plek op. Dus ronde 2 van het patroon wordt 3 enz. De nieuwe ronde 2 wordt dan: 1 halve vaste, 6 vaste, 8 stokjes, 6 vaste en 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

Haakpatroon kinderbaard  (mijn zoontje is nu 4,5 jaar)

Ronde 1: 1 halve vaste, 18 halve stokjes en 1 halve vaste, keerlosse en keer het werk.

Ronde 2: 1 halve vaste, 6 vaste, 6 stokjes, 6 vaste en 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

Ronde 3: 1 halve vaste, 7 vaste, 4 stokjes, 7 vaste, 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

Ronde 4: 1 halve vaste, 3 vaste, 12 stokjes, 3 vaste, 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

Ronde 5: 1 halve vaste, 6 vaste, 6 lossen en sla 6 steken over, 6 vaste en 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

Ronde 6: 1 halve vaste, 6 vaste, op de lossen ketting haak je 3 stokjes, 1 halve vaste, 3 stokjes. Erna op de steken van de vorige ronde 6 vaste, 1 halve vaste. Hecht het werk af.

Bij een groter kinderhoofd kan je een extra ronde toevoegen als ronde 2. De rest van de rondes schuiven een plek op. Dus ronde 2 van het patroon wordt 3 enz. De nieuwe ronde 2 wordt dan: 1 halve vaste, 5 vaste, 8 stokjes, 5 vaste en 1 halve vaste. Keerlosse en keer het werk.

20151028_075834

De andere baard is een hele stoere bobble baard. Het patroon heb ik van deze link: http://ashleemarie.com/crochet-bobble-beard-pattern-multiple-sizes/

De baarden kan je vast maken in de muts, maar ik heb er zacht klittenband op vast genaaid. Hierdoor kan je wisselen voor een dikkere of dunnere baard of kiezen voor geen baard.

Mocht je nog knal gele wibra wol hebben en het niet gebruiken,…. ik neem het graag van je over!

One thought on “Kom maar op met het koude weer, mijn mannen zijn ook minion ready!

Leave a Reply

