Evaluatiedingen: nuttig voorwerp, zo een winkelwagen

Gisterenochtend was er even een moment waarop het zweet op mijn rug stond, mijn gezicht aardig op onweer stond en mijn beide mini’s stonden te schreeuwen en te trekken aan mijn armen.

Tel hier een rij voor de kassa en allemaal nieuwsgierige mensen met een eigen mening bij op en je hebt het hele pret pakket bij elkaar……: MAMASTRESS!!!!

Met de oudste twee van vier Sinterklaas boodschappen doen is absoluut geen optie. Met de mini’s van twee is het normaal gesproken goed te doen.

Gisteren dacht ik na het wegbrengen van de oudste twee mooi even wat Sint inkopen te doen met Anne en Lars. We waren keurig op tijd om het openen van de rolluiken mee te maken. Zulke kleine dingen zijn met peuters prachtig. Ze kijken nog vol aandacht naar alles om hun heen en heel veel dingen zijn prachtig om bij stil te staan en naar te kijken.

Erna samen de winkel in op zoek naar een winkel wagen. Helaas kwam ik er daar achter dat het muntje voor het winkelwagentje wat normaal en in mijn portemonnee zit en in mijn jaszak er niet inzat. Helaas….. het kleingeld was ook op. Met nog twee vrolijke peuters even bij de kassa vragen voor een muntje. Nee mevrouw, die zijn alleen voor eigen gebruik. (lees voor het verplaatsen van winkelwagens bij de kassa). Nou, geen probleem, kan ik dan 0.50ct pinnen bij u? Nee mevrouw, dat kan niet. Oh….. ehm, kan ik dan 0,50ct lenen van u? Nee mevrouw, daar doen we niet aan. Er staan wel trekwinkelwagens in de winkel, die kunt u gebruiken in plaats van de winkelwagen. Deze kunt u zo pakken.

Tja, leg dan maar eens uit dat die winkelwagen inderdaad ook voor spullen is, maar vooral voor het vastzetten van de mini’s. Ik heb een poging gedaan, maar werd weer doorverwezen naar de trekmandjes.

Heel even kwam de gedachte in me op om thuis op zoek te gaan naar een winkel muntje of losgeld. Helaas vereist dat ook terug fietsen naar huis en erna terugfietsen naar de winkel. Die gedachte heb ik snel opzij geschoven en vol goede moed ben ik met de mini’s de winkel in gegaan. Allebei een trek mandje, instructie poging gedaan en op jacht naar de laatste Sint cadeaus.

Het ging echt even goed, totdat het moment dat ze bedachten dat je elk een andere kant op kan gaan in de winkel en je de eigen winkelmand ook kan vullen. Dit resulteerde in wat beweging voor mij en wat geduld. ‘Dit hebben we niet nodig, mama legt het terug.’ ‘Laat de spullen maar liggen in de winkel, mama pakt het.’ Die pepernoten lagen helaas niet alleen in het mandje, maar zaten ook in de oren. Gecombineerd met een eigen wijze bui x2 gaf het halverwege de winkel al de nodige mama stress.

Gelukkig had ik het meeste en ben ik snel richting de kassa gegaan. Daar ging het mis. Lars moest en zou iets in zijn mandje doen wat ik echt niet wilde kopen. Gillen!! en erna natuurlijk snel de winkel uitrennen. Hij kon wel makkelijk langs een dichte kassa glippen. Ik snel erachter aan en erna met een ernstig tegenstribbelende peuter in de rij van de kassa. Bijna betalen, bijna de winkel uit was even mijn mantra. Rustig blijven…….

Weet je wat dan heel erg helpt….. van die mensen die in de rij advies aan degene naast hen geven zonder mijzelf aan te spreken. ‘Ik zou het nooit zo doen, ik zou een winkelwagen pakken of de kinderen thuis laten.’ ‘Dat kan toch niet zo in de winkel?” Nee, natuurlijk kan het niet zo. Nee, natuurlijk is een winkel wagen makkelijker! Grrrrrrr Lars blijf staan. Nee Anne, dat blijft in de winkel. Wachten bij mama, ik zei WACHTEN BIJ MAMA. Eindelijk we zijn aan de beurt. Het kassa meisje zegt niet veel, maar geeft me wel een beetje boze blik. Tja,….ik denk dat de hele winkel ondertussen wist dat er twee puberende peuters en een wat boze moeder aan de kassa staan, maar dat doe ik ook niet expres. Na het pin piepje zegt ze nog snel: zo dan kunt u snel naar huis toe. Ik heb heel braaf op mijn tong gebeten, mijn kinderen en de boodschappen tas in de houdgreep genomen en richting de bakfiets gelopen.

Grrr, wat een service zeg…. Ik had echt een leen muntje wel terug gegeven. Wat is er voor kwaad in om 0,50ct te pinnen? Maar vooral een leerpunt voor mezelf: altijd even controleren op een winkelmuntje voordat je thuis de deur uitgaat. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gemak en verantwoordelijk voor het ontwijken van mamastress. Volgende keer beter!

Leave a Reply

