Pannenkoeken kerstdiner

20151217_150111

Dit jaar is er weinig tijd geweest voor kerst knutsels om op te eten of juist neer te zetten in het huis. Met twee peuterpubers en twee kleuters vult de dag zich aardig, ondanks het feit dat mijn oudste twee een deel van de dag doorbrengen op school.

De tijd die ik niet besteed aan de kinderen gaat de laatste tijd een beetje op aan het huishouden. Een beetje poetsen, eten koken en was doen slokt de rest van de tijd op. Jammer ergens, want de kerst tijd is een perfecte tijd voor een tijdelijke kerst knutsel. Iets wat mee speelt in het minder knutselen is ook wel het feit dat de jongste twee alles willen bekijken, voelen en gerust met een gooi een nieuwe plek geven. Hierdoor staan alleen de zelfgemaakte mini kerststukjes van de peuterspeelzaal op tafel, deze zijn steviger dan ik dacht. (gebleken uit de test van afgelopen week, al zeven dagen worden ze bevoeld, wordt eraan getrokken en valt het op de grond, desondanks ziet het er nog aardig uit 🙂 )

Voor het kerstdiner op de kleuterschool ben ik wel lekker aan de slag gegaan. Samen met een schoolvriendinnetje van Thijs en Stijn en met Anne en Lars hebben we uit zelf hardende klei kerst vormpjes uitgestoken. Anne en Lars zijn vooral nog van het voelen, klei scheuren en proeven. Ik kan me niet voorstellen dat het lekker is…. maar er wordt aan de klei gelikt en als ik even de andere kant op kijk ook gehapt. Brrr… Thijs en Stijn vonden het geweldig, ultiem trots op het feit dat ze zelf de versiering voor hun kerst eten maakten. Terwijl zij de klei zelf plat rolden en vormen uitstaken kon ik de vormen op saté prikkers prikken. Beetje glitters erop en drogen maar!

20151214_154130

20151214_154113

Dat drogen duurde nog best lang. Misschien omdat ze in een dichte oven stonden…. maar 2 bakplaten zo los in mijn huis is met vier paar kleine handen niet handig. Uiteindelijk de oven temperatuur even aangezet op 100 graden en toen werd het wel hard.

20151214_160524

Op de dag van het diner een mega stapel pannenkoeken gebakken. Deze heb ik dun besmeerd met stroop, stevig opgerold en in stukjes gesneden. Per saté prikker vier stukjes pannenkoek erop en dan in met aluminium papier versierd oase geprikt. Het resultaat: vrolijke uitziende kerstpannenkoeken, een trotse mama en trotse kinderen. Het liefst zouden Thijs en Stijn ze direct opgegeten hebben, haha, maar helaas voor hun zijn ze allemaal meegegaan naar school.

20151217_142103

Dat was nog wel even een dingetje, want hoe vervoer je zoiets….. uiteindelijk heb ik alles voorzichtig in een grote ovenschaal gezet en omwikkeld met huishoud folie.

20151217_150555

De kinderen waren er super blij mee en hebben ze allemaal opgegeten. Meerdere prikkers zijn met klasgenoten mee naar huis gegaan. Nou, dan is het geslaagd 🙂

Bij ons op school waren er tijdens het kerst diner ook optredens van elke klas in de aula en was de bedoeling dat de helft van de hapjes in de aula stonden. Daar bleken klei kerst vormen op een kersttraktatie minder handig. Een aantal ouders heb ik een hap zien nemen van de klei vorm….. blijkbaar zag het er erg lekker uit! Misschien volgend jaar bladerdeeg hiervoor gebruiken, ….

 

 

Leave a Reply

