Frozen Elsa muts, gratis haakpatroon

20160104_075620

Eindelijk weer een leuk haakproject afgerond die ik graag met alle haakliefhebbers deel. Ik heb na even puzzelen een leuke Elsa muts met losse kroon gehaakt. Bij de eerste muts had ik de haren aan de muts gemaakt en als versiering op de muts een losse kroon gehaakt. Deze kan dan ook gedragen worden als het geen mutsen weer is. Bij de tweede muts heb ik de haren aan de kroon gemaakt. De kroon met vlecht kan dan ook binnen gedragen worden tijdens een verkleedpartij binnen.

20160104_075508

Ik heb een dubbele draad Royal wol (Zeeman 0.99ct per bol) op haaknaald 5 gebruikt voor de muts. Voor de haren van Elsa heb ik de glitterwol Zeeman 1.99ct per bol gebruikt. Op de muts en op de kroon heb ik strass steentjes gelijmd voor een extra glitter effect. De basismuts is gelijk aan de minion mutsen die ik eerder uitgeschreven heb. Dit patroon volg je, maar je haakt geen oorflappen aan de muts. Bij de juiste lengte keer je de muts en haak je een laatste vasten rand rondom de muts.

Voor het patroon van de basis muts: https://101dingenomtedoen.wordpress.com/2015/08/25/minion-muts-gratis-haakpatroon/

20151223_224323

Patroon van de kroon:

Voor de kroon heb ik voor mijn dochter van twee 60 losse opgezet en voor een vier of vijfjarige 66 losse opgezet. De kroon heb ik gehaakt met een enkele draad royal wol op haaknaald 4. Ik haak zelf vrij los, dus pas na het haken van de kroon even of de kroon goed past. Eventueel kan je door de onderste rand een dun elastiek draad rijgen en op maat knopen. Hiermee kan je de kroon wat strakker maken, maar er toch voor zorgen dat de prinses in spe hem zelf op kan zetten.

Ikzelf heb de kroon gehaakt uit het boek CombiGurumi van Dendennis. http://www.bol.com/nl/p/combigurumi/9200000030480837/ De kroon van mijn foto’s kan ik niet uitschrijven, want die heb ik niet zelf bedacht.

Voor een kroon gebruik je met royal wol haaknaald 4 60 of 66 losse. Haak 3 of 4 rondes met vaste, halve stokjes, moessteken of stokjes. Hierna haak je een ronde waarbij je de punten van de kroon haakt. Je haakt dan een vaste, sla 2 steken over. In de volgende steek haak je 3 stokjes, 1 losse en 3 stokjes. Je slaat weer 2 steken over, haak een vaste in de volgende steek en herhaal dit tot het einde. Sluit met een halve vaste. In de laatste ronde haak je een vaste rand met een pico steek op elke punt. Op internet kan je gratis patronen vinden van kronen. Bijvoorbeeld op http://www.wolplein.nl/blog/kroontje-haken/

20151217_100946

Hierna knip je draden van 1,6 tot 2 meter van de witte glitterwol. De lengte is een beetje afhankelijk van hoelang je de vlecht wil maken. Je neemt 2 draden dubbel en haal deze draden door een losse van de onderste rand van de kroon. Je kan ervoor kiezen om de haren alleen voor de helft te bevestigen aan de kroon. Of je kan de kroon voor driekwart voorzien van haren. Ik heb bij het driekwart vullen met haren aan de buitenrand een enkele dubbele draad gebruikt. Voorzichtig neem je een aantal strengen, je draait ze (bij de kroon die voor de helft gevuld is met haren) van beide kanten losjes naar het midden toe. Ik vond dit even puzzelen, maar met behulp van wat haarspelden van mijn dochter bleven de haren na opdraaien op zijn plaats tot ik ging vlechten. In het midden van de haren haak je dan een vlecht. Bij een kroon die voor driekwart gevuld is draai je de haren zo dat de scheiding in het midden zit en de vlecht schuin aan de voorkant komt. Onderaan de vlecht draai je een blauwe draad een aantal keer om de vlecht.

Erna heb ik een aantal sterren gehaakt ter versiering van de vlecht. Enkele draad, haaknaald 3 of 4.

Je haakt in een magische cirkel 3 losse en een half of heel stokje in de derde losse vanaf de haaknaald. Dit herhaal je 5x. Sluit de magische cirkel en maak de ster op de vlecht vast. Voor een kleine ster kies je voor halve stokjes, voor een grotere ster haak je stokjes.

20151217_111719

Als laatste haak je met de witte glitterwol een sneeuwvlok voor versiering van de muts. Er zijn tientallen patronen van sneeuwvlokken te vinden op internet. Mocht je wat variatie willen houden in de Elsa muts dan kan je kiezen voor een andere sneeuwvlok.

Ik heb voor de sneeuwvlok een dubbele draad glitterwol gebruikt op haaknaald 5.

Ronde 1: Haak in magische cirkel 12 vaste en sluit met een halve vaste.

Ronde 2: Haak 7 losse, haak een halve vaste in de vijfde losse vanaf de haaknaald. Haak verder met 7 losse en haak een halve vaste in de zevende losse vanaf de haaknaald. Haak verder met 5 losse en haak een halve vaste in de vijfde losse vanaf de haaknaald. Haak bij de laatste halve vaste om alles heen voor wat meer stevigheid in de sneeuwvlok. Haak 2 losse, sla een vaste over en haak een halve vaste. Je hebt nu de eerste punt van de sneeuwvlok gehaakt. Dit herhaal je tot je 6 punten gehaakt hebt, dus nog 5x herhalen.

Naai de sneeuwvlok op de muts. Naai hem wat meer op de bovenkant, want de kroon zit over de onderkant van de muts. Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen om de kroon vast te zetten op de muts.

Veel haakplezier!