Haakdingen: Spiderman muts, gratis haakpatroon.

Afgelopen zaterdag is de oudste tweeling voor het eerst naar een kinderfeestje geweest van een klasgenoot. Apetrots waren ze. ‘Mama, wij gaan samen naar een feestje he. En dan mogen er geen papa’s en mama’s mee toch? ” Want het feit dat ze samen zonder ouders gingen naar een feestje speciaal voor hun was toch wel erg leuk. Gecombineerd met een middag spelen in een speelparadijs samen met hun school vrienden waarbij ze ook nog eens lekkers en patat mochten eten maakte het geheel compleet. Vol verhalen kwamen ze thuis, zo geweldig was het.

Bij een feestje horen cadeaus vind ik. Buiten een gekocht cadeau kon een zelfgemaakt cadeau natuurlijk niet ontbreken. De feestneus in kwestie is een ontzettend spiderman fan. Wat is dan nog een beter cadeau dan een zelfgemaakte spiderman muts.

20160112_155441

Met het spiderman verkleedpak en plaatjes van spiderman als voorbeeld ben ik aan de slag gegaan. Ik heb het basis patroon van de muts gehaakt in rode Royal wol van Zeeman, dubbeldraads op haaknaald 5. Voor het basispatroon zie onderstaande link: https://101dingenomtedoen.wordpress.com/2015/08/25/minion-muts-gratis-haakpatroon/

Ik heb een kleutermuts gehaakt met oorflappen voor het feestvarken van 5 jaar. Bij de laatste rij vermeerderingen op rij 6 heb ik op elke zesde en erna op elke zevende steek vermeerderd. Dit in verband met de grote van het hoofd.

Erna heb ik met zwarte Royal wol op haaknaald 4 kettingen gehaakt. Ik had het web patroon een klein beetje in mijn hoofd en heb de kettingen hierop afgemeten. Let op! De ketting niet te strak vast zetten op de muts. Anders gaat de muts trekken.

Voor de ogen heb ik wat gestunteld voordat ik mooie ogen kreeg. Omdat het niet lukt ben ik gaan zoeken op internet. Op de onderstaande website heeft een medehaakster ook een spiderman muts uitgeschreven. http://www.tentakels.be/blog/spiderman-muts/

Ik heb haar patroon voor de ogen gebruikt. Dit heb ik gehaakt met enkele draad Royal witte en zwarte wol op haaknaald vier. Start met 15 lossen met witte Royal wol.

Ronde 1: vaste in de 2de losse. Haak erna een vaste in elke losse. Haak een keerlosse en keer om. (14)

Ronde 2: Haak de 1e en 2e steek samen, haak in de 3e en 4e steek een vaste. Haak in de 5e en 6e steek 2 halve stokjes. Haak in de 2 steken erna een vaste en eindig met een vermindering in de steken 9 en 10. Haak een keerlosse en keer om. (12)

Ronde 3: Haak in elke steek een vaste. Haak een keerlosse en keer om. (12)

Ronde 4: Haak in de 1e 3 steken een vaste. Haak vervolgens in de volgende 2 steken een half stokje. Haak in de 2 steken erna een stokje. Haak in de volgende 2 steken een half stokje. Haak in de volgende steek een vaste. Haak de laatste twee steken samen met een vaste. Haak een keerlosse en keer om. (11)

Ronde 5: Haak in elke steek een vaste. Haak een keerlosse en keer om (11)

Ronde 6: Haak in de eerste 3 steken een vaste. Haak in de volgende 2 steken een half stokje. Haak erna in 2 steken een stokje. Haak weer in de volgende twee steken een half stokje. Haak de laatste 2 steken samen met een vaste. Haak een keerlosse en keer om (10)

Ronde 7: Haak in de eerste steek een vaste. Haak vervolgens in de volgende 2 steken een half stokje. Haak in de volgende 2 steken een stokje. Haak in de volgende twee steken een half stokje. Haak in de laatste twee steken een vaste. Sluit af met een halve vaste.

Ronde 8: Haak een rand van vasten rondom het oog.

Ronde 9: Haak met zwart een rand van vasten rondom het oog.

Haak twee ogen en zet ze vast op de muts.

Veel haakplezier.

Foto van de achterzijde van de muts

20160112_155454