Evaluatiedingen: mooie uitspraken

Met het leren van de taal komen er vaak mooie en leuke opmerkingen voorbij. Ik probeer als het moment er is ze even snel op te schrijven. Helaas lukt dat heel vaak niet, vanwege het moment van de uitspraak (bijvoorbeeld midden in de supermarkt of op het schoolplein) of door de drukte thuis.

Op het whiteboard staan nog wel twee recente mooie opmerkingen van Thijs en Stijn:

  • Fitaminetjes (fonetisch uitspreken) zitten toch in aardappel? Thijs
  • Bij nieuwe klei moet je altijd je armen opstropen. Stijn

Maar de mooiste was een gesprek tussen Thijs en mij afgelopen week in de badkamer. Het gesprek kwam uit op een vraag hoe het toch kwam dat Anne en ik meisjes zijn en dat papa, Stijn en hij jongens zijn. Tja, hoe leg je dat uit? Ik heb gezegd dat papa dat bepaald met zijn zaadjes. Papa geeft een zaadje, mama geeft een eitje en samen is dat het begin van een baby. Oh, maar mama, heb jij dan nu nog eitjes? Ik weet niet precies meer wat ik gezegd heb, maar iets in de trend van twee tweelingen in huis is mooi en mama heeft geen eitjes meer. En papa dan? Heeft papa nog wel zaadjes? Ja, papa heeft nog wel zaadjes. Ik zag hem even nadenken. Hierna kwam de meest briljante opmerking ooit! Nou, dan kan papa zijn zaadjes wel op de ruil site zetten. Toch mama? Want jij gebruikt ze niet meer en wat we niet meer gebruiken, maar nog wel goed is gaat op de ruil site. Dan kan een andere mama ze gebruiken. Hierop hoor ik een zachte gniffel van beneden komen, daar werd ons gesprekje blijkbaar ook gevolgd. Zelf heb ik geprobeerd niet te lachen, Thijs een knuffel gegeven, gezegd dat het een mooie oplossing is, maar dat niet alles geruild kan worden.

Ik vind het verschrikkelijk lief dat hij nadenkt over zoiets, dat hij goede dingen graag door wil ruilen…. maar dat hij in dit geval in zijn kinderlijke onschuld niet doorhad dat het ruilen van menselijke zaadjes niet via een ruil site kan. Ik hoop dat er in de toekomst nog veel meer mooie gesprekken komen. Het brengt nu nog steeds een lach op mijn gezicht!

Leave a Reply

