Hobby ontmoet Hollands feest

Heerlijk dat haken, ‘s avonds languit op de bank of overdag bij de kinderen in de speelkamer of buiten. Op dit moment ben ik aan het haken voor onze outfits voor Koningsdag. Het begon klein, ik wilde voor Anne een mooie kroon haken. Deze werd al ingepikt door de oudste twee mannen terwijl ik de draadjes nog aan het afhechten was…. Korte tijd later waren er vier kronen geboren. Natuurlijk opgeleukt met stras steentjes, volgens Thijs horen glitters er wel bij. Ik ben benieuwd van wie hij dat heeft 😉

20160414_095753

Het patroon van het kroontje komt uit het boek CombiGurumi van DenDennis, dit patroon kan ik niet delen. Op deze mooie site staan wel diverse patronen van kronen:http://www.allesoverhaken.nl/haakpatronen-oranje.html

20160414_100327

Op die site vond ik ook een link naar kleine ringetjes. Leuk dacht ik, een voor Anne en voor mij. 😉  Ondertussen heb ik het patroon iets veranderd en ben ik 5 ringen verder. Nu nog een manier bedenken om het te verstevigen.

Aangepast ringen patroon naar aanleiding van het ring patroon van http://breien-en-beppen.blogspot.nl/2014_04_01_archive.html

Haaknaald 2,5. Start met een aantal lossen. Voor mijn 2 jarige dochter had ik er 6 opgezet, voor mijn 5 jarige zoons 9 lossen opgezet en voor mezelf heb ik  12 lossen opgezet. Het is even uitproberen hoeveel je er voor jezelf nodig hebt. Haak een keerlosse en keer je werk. Haak op elke losse een vaste. Dit is de basis van de ring, hier wordt het even lastig. Haak een keerlosse en haak op de bovenrand van de basis van de ring 3 vasten en haak erna 9 lossen. Sluit met een halve vaste in de eerste vaste op de bovenrand van de ring. Je hebt de ring van het kroontje gehaakt. Haak 2 lossen en haak vervolgens in elke steek een half stokje. Sluit met een halve vaste. Nu haak je toer 3 van het bestaande patroon: 3 lossen, 1 halve vaste in de 2e losse, 1 losse, 1 steek overslaan en 1 halve vaste in de volgende steek. Dit herhaal je tot je 6 puntjes hebt. Hecht je draadjes af. Maak met een nieuwe draad het uiteinde van de ring vast aan het kroontje.

Mocht je nog een verbeterpunt, op- of aanmerking hebben op de ring, laat het weten! De tweede en derde ring waren beter gelukt dan de eerste ring, oefening baart kunst. Nu ga ik op verzoek wat ringen haken voor de dochter van mijn vriendin. Ze vindt ze erg leuk en wil ze graag verkopen op de vrijmarkt ten bate van een goed doel voor de olifant. Ik ben benieuwd of het verkoopt.

Veel haakplezier en een fijne Koningsdag.

 

Leave a Reply

