Haakdingen gehaakte rok

Ik heb mezelf voorgenomen om eerst mijn projecten af te maken voordat ik weer aan iets nieuws begin. (Ik heb mezelf een prachtig nieuw haakboek cadeau gedaan en popel om te beginnen! ) Een project wat er al even ligt was een gehaakte rok voor mijn dochter.

20160525_072620

Ik haak veel acryl wol bij Zeeman en helaas hebben ze daar per zomer en winter seizoen verschillende kleuren in de winkel. Op zich is het leuk dat ze nieuwe kleuren toevoegen,  maar dan is het wel van belang om projecten niet te lang laten liggen en genoeg te kopen. Of gewoon de bollen daarvoor apart te houden en niet wat anders van die wol te maken…. Ik had de paarse wol gebruikt voor een vrolijke paarse rand aan twee of drie minion mutsen…. en kon de paarse kleur niet meer kopen.

Hierdoor lag het rokje al maanden in de kast, misschien zelfs bijna een jaar…. Ik had gelukkig (of per ongeluk…) de rok te groot opgezet, iets wat nu goed uitkwam.

Nadat ik gisteren mijn haak spullen had opgeruimd ben ik toch verder gegaan aan de rok. Niet meer in hetzelfde patroon, want mijn paarse wol was op. Ik heb uiteindelijk onderaan een brede rand gemaakt in dezelfde kleur die voor de bovenrand gebruikt is.

Het patroon, maat 3 -5 jaar

Opzet met haaknaald 3, 88 losse . Groter maken door in set van vier losse meer op te zetten. Kleiner maken door 4 lossen minder op te zetten. Haak de lossen niet te strak of gebruik een haaknaald groter om de lossen rand op te zetten.

Ronde 1: voor de stevig heid van de rand heb ik in elke losse een vaste gehaakt. Sluit met een halve vaste.

Ronde 2: Haak in elke steek een stokje. Sluit met een halve vaste.

Ronde 3: Haak in elke steek een dubbel stokje. Hier kan straks het touwtje doorheen. Sluit met een halve vaste.

Ronde 4 : Haak in elke steek een stokje. Sluit met een halve vaste.

Ronde 5: Haak in elke steek een vaste. Sluit met een halve vaste.

Ronde 6: Haak nu het volgende patroon, 3 stokjes in de eerste steek, 1 losse. Sla 3 steken over en herhaal het patroon tot het einde van de ronde.

Ronde 7-11: Haak in elke losse opening 3 stokjes. Herhaal dot tot het einde.

Ronde 12-17: om het rokje wat wijder te laten uitlopen vermeerder je. Haak in elke losse opening 4 stokjes. Herhaal dit tot het einde.

Ronde 18-22: pak haaknaald 4. Vermeerder weer. Haak in elke losse opening 5 stokjes.

Hierna was helaas mijn paarse wol op. Je kan het patroon van de granny stripe volgen tot de juiste lengte bereikt is. Ik heb ervoor gekozen om de onderste rand dezelfde kleur te houden als de bovenste rand.

Ronde 23: Haak in elke steek een stokje. Vermeerder op de 13 de steek door daar 2 stokjes te haken in 1 steek. Herhaal dit tot het einde en sluit met een halve vaste.

Ronde 24: Haak in elke steek een stokje.  Vermeerder op de 14 de steek door daar 2 stokjes te haken in 1 steek. Herhaal dit tot het einde en sluit met een halve vaste.

Ronde 25: Haak in elke steek een stokje. Vermeerder op elke 15 de steek. Sluit met een halve vaste.

Ronde 26: Haak in elke steek een stokje. Vermeerder op elke 20ste steek. Sluit met een halve vaste en hecht de draad af.

Om de rok strakker te maken heb ik een touwtje gevlochten en door de derde ronde van de bovenrand gehaald.

Nu nog een leuk Ibiza stijl vestje erop en dan is er een mooie set klaar voor mijn dochter.

 

One thought on “Haakdingen gehaakte rok

Leave a Reply

