Evaluatiedingen peuterdrift

Het mooie van opgroeien is dat alles een fase is. Sommige fases duren duurt en sommige fases duren lang. Helaas is er nergens een unieke gebruiksaanwijzing die precies aangeeft waarom een bepaalde fase er is en hoelang hij duurt….

Voor mij als moeder en waarschijnlijk voor veel moeders dus best lastig.

De oudste tweeling is nu vijf en wat mij betreft in een fijne fase. Ze zijn veel op school, nieuwsgierig, knuffelen graag en ontwikkelen een heel fijn samenspel. Natuurlijk is er nog steeds wel wat peuterdrift en helaas soms een driftbui vanwege vermoeidheid vanwege het einde van het schooljaar, maar je kan ze steeds beter bereiken en leuke dingen ondernemen.

De jongste tweeling is bijna drie jaar. Ze worden langzaam aan zelfstandig, iets wat gepaard gaat met peuterdrift, eigenwijsheid, weigering tot het gebruik van een potje en veel geluid. Ik ben heel blij dat de tweeling taal minder is, maar dat harde geluid is jammer.

Natuurlijk begrijp ik wel dat er veel en hard gepraat wordt om de andere kinderen te overstemmen en dat ieder kind zijn eigen plaats in huis wil innemen. .. ik ga ook steeds harder praten om gehoord te worden. Pedagogisch gezien niet oké. .. maar zacht praten of fluisteren komt in de meeste situaties niet aan.

Ik duim dat de fase van Veel geluid, peuterdrift en eigenwijsheid snel minder wordt! Duim, duim, duim…

Leave a Reply

