Haakdingen: minion col sjaal gratis haakpatroon

De Minion mutsen blijven mij opvrolijken. Ze zijn een graag gewild cadeau voor verjaardagen en kinderpartytjes. En tegenwoordig liggen ze zelfs in een winkel met allemaal zelfgemaakte kleding en accessoires Fladder en Beer in Leiden. Apetrots ben ik!

Nu hoort een sjaal wel bij een muts, als set. Ik vind een mooie lange sjaal geweldig staan bij mezelf, maar zeer onhandig bij mijn kinderen.

Het zelf omdoen is lastig voor peuters en kleuters, het sleept erna over de grond en de kans dat ze blauw aanlopen als de sjaal blijft hangen bij spelen is aanwezig…

Vandaar een nieuw patroon, de minion col sjaal.

Patroon col sjaal

Ik heb dubbele draad wol Saskia wol gebruikt op haaknaald 5.

Opzet peuters col sjaal 55 a 60 lossen, opzet kleuter col sjaal 65 lossen. Sluit de ketting met een halve vaste.

Ronde 1-3 peutermaat en 1-4 kleutermaat: Haak met de kleur van het onderste randje van de minion muts in elke steek een stokje. Sluit elke ronde met een halve vaste en haak 2 lossen voor het begin van de volgende ronde.

Ronde 4-8 peutermaat of 5-9 kleutermaat: Wissel van kleur naar Minion geel. Start met 2 losse in geel en haak in elke steek een stokje. Let op, in de eerste ronde geel haak je in het midden van de ronde bij 10 (peutermaat) en 14 (kleutermaat) steken in de achterste lus. Sluit elke ronde met een halve vaste en haak 2 losse voor de nieuwe ronde. Wil je de colsjaal hoger, haak dan nog 1 of 2 rondes extra. Afhechten.

Erna zet je een nieuwe dubbele draad op voor het tuinbroek gedeelte in de eerste voorste lus van ronde 4 of 5. Haak in elke voorste lus een stokje, haak 2 keerlosse en keer je werk. Haak een tweede ronde voor het tuinbroek gedeelte, in elke steek een stokje. Hecht de draad aan het einde nog niet af. Haak 5 losse en hecht nu wel af. Zet het einde van de 5 losse ketting vast aan de bovenkant van de 7de (peutermaat) of 8ste (kleutermaat) ronde. Haak aan de andere kant van het tuinbroek gedeelte ook 5 losse en zet dit ook vast.

Voor de kindermaat en volwassenmaat ga ik nog ontdekken/uitzoeken hoeveel steken en rondes er nodig zijn.

Langzaam kleurt de herfst/winterwereld minion geel😂.

Veel haakplezier!