Onverwachte dingen

Ken je dat? De dag planning heb je al in je hoofd zitten. Boodschappen zijn dagen terug al gehaald en langzaam ga je nadenken over het avond eten. Wat is er nog in de kast, wat wil ik gaan maken. Hoe is de stemming van de kinderen, kan ik lang bezig zijn in de keuken of is kort bezig zijn beter?

Soms zijn onverwachte dingen heel vervelend. Ze geven een verandering en niet alle veranderingen kan ik goed handelen. De kleine onverwachte dingen zoals een omvallende beker op de ontbijttafel als het al bijna tijd is om naar school te zijn, verkoudheid of griep, ongelukkig humeur bij mezelf of een van de vier kinderen in huis, verdwijnende schoenen op het punt van weg gaan….. dat zijn allemaal voorbeelden die vrijwel direct een negatieve invloed hebben op mijn gevoel.

Maar soms zijn onverwachte dingen ook leuk. Onverwacht bezoek van familie of vrienden, een zon terwijl de dag grijs begon, een spontane ontmoeting in supermarkt of spontane date hebben een heel positieve uitwerking op min gevoel. Hier word ik blij van en ik hou er wel van om blij te zijn.

Door het drukke gezinsleven met een tweeling van drie en zes is het soms schipperen. Niet alles verloopt zoals je van te voren bedacht hebt. Geduld is een mooie eigenschap die het leven makkelijker maakt, maar mijn geduld lijkt de laatste tijd een beetje op te raken…. Gelukkig maakt een droge zonnige dag heel veel goed. Het lijkt dan alsof het leven een stuk lichter is, makkelijker is.

Op zo een dag was het een onverwacht spontaan idee van Marcel en mij om uit eten te gaan. Zomaar, omdat we er zin in hadden. Zomaar, ;s middags bedacht om ‘s avonds na kinderbedtijd samen te gaan. Onverwacht een blijmaker.

Om de kinderen ook een leuke avondmaaltijd te geven had ik de tafel vol met bakjes gezet. Allemaal lekkere en gezonde dingen. Een kinderbuffet als avondeten op verzoek van de kinderen zelf. Op mijn vraag wat willen jullie eten kwam er buffet, net zoals op vakantie als antwoord.

Ze vonden het geweldig. De bijzonderste combinaties lagen op de borden, maar ze hebben allemaal lekker gegeten. Bijna alle bakjes waren op! Dat gaan we vaker doen. Het onverwachte etentje voor mezelf, maar ook het kinder buffet als avondeten.

One thought on “Onverwachte dingen

Leave a Reply

