Evaluatiedingen: schooltijd

dav

eerste schooldag

Twee weken geleden was het zover, een moment waar ik best al een tijdje naar uit keek. Ze zijn alle vier gestart op school!! Een nieuwe fase in ons leven, een fase waarin de nieuwsgierigheid geprikkeld gaat worden door nieuwe idolen op school, een fase van spelen met nieuwe kinderen, maken van vriendschappen. En vooral ook een fase van meer rust in huis voor mij. Heerlijk.

De eerste week kregen ze door vermoeidheid van alle indrukken het voor elkaar om in die weinige uren die ze ‘s middags thuis waren net zoveel of zelfs meer herrie te maken dan dat ze normaal op een hele dag produceren. Dat was even omschakelen, geduld bewaren en ze zoveel mogelijk laten spelen in alle verschillende ruimtes en hoeken in het huis. Tijdens het koken al een glaasje roze, op tijd eten en op tijd naar bed. Gelukkig went het snel 🙂

Het mooiste moment voor mij is het moment van ophalen uit school. Ze zijn zo blij om je te zien, ze zitten zo vol verhalen die verteld moeten worden en je krijgt de fijnste knuffels. Dan is er nog even geen vermoeidheid, geen ruzie, maar een hoop liefde gecombineerd met een hoop geluid. Het liefste vertellen ze alle vier tegelijkertijd hun verhalen 🙂

We zitten allemaal in een fijn ritme nu. Ik denk dat een mens dat nodig heeft, een beetje ritme en regelmaat om de dag goed door te komen. De wekker gaat op tijd, langzaam aan wordt het huis wakker. (tenminste als Lars ook rustig wakker wordt…. anders loopt hij gerust gelijk met een harde stem te verkondigen dat het dag is, dat het licht is, dat hij wakker is, dat hij niet meer wil slapen, dat hij……) Iedereen zoekt zijn eigen stapeltje met klaargelegde kleren op en poetst zijn tanden. Als je snel bent en jezelf aankleed dan mag je op de DSI. Dit is echt een geweldig hulp middel voor mij, want dat willen ze er graag. Erna zitten zij meestal rustig aan tafel of op de bank en heb ik de tijd om vier broodtrommels, vier bekers, vier fruitbakjes en natuurlijk ook de ontbijtborden van voedsel te voorzien. Een kort ontbijt wat erna gevolgd wordt door chaos in de gang, want er moeten tassen gevuld worden, schoenen gevonden worden en jassen aangetrokken worden. De tocht naar school kan beginnen!

dav

eten en gymspullen in viervoud!

Ik vind het fijn om moeder te zijn, maar kan serieus zeggen dat de afgelopen jaren misschien ook wel een overdaad aan geluid en krampachtig proberen om iedereen aandacht te geven en mezelf daarbij ondertussen niet te verliezen. Het hebben van twee tweelingen is heel mooi, maar ook alles in veelvoud. Veelvoud van positieve en negatieve dingen.

Ik omarm deze nieuwe fase en geniet er heel erg van dat ik deze blog in alle rust kan tikken. Zalig. Nieuwe fase, nieuwe ontwikkelingen, fijn!

 

One thought on “Evaluatiedingen: schooltijd

  1. Desi says:

    Je bent altijd al een kanjer geweest en ik heb enorm respect voor de manier waarop je omgaat met het grut!! Dat je geniet van deze fase snap ik helemaal en ik vind het stoer dat je dat ook durft te uiten. Want het is niet allemaal zo vanzelfsprekend… Geniet van je “rust” 😘

    Like

Leave a Reply

