DIY Haakdingen Granny Cocoon shrug

Langzaam komt de zomer op zijn eind. Straks gaan de korte broeken en T-shirts weer op de hoogste plank in de kast en mogen de vesten, truien en lange broeken weer tevoorschijn komen.

Op haaksites zag ik al diverse foto’s van een Cocoon shrug. Een lekker groot openvallend vest voor in de wat koudere dagen. Ik heb het zelf snel warm en heb daarom mijn vest wat luchtiger gehaakt met een grotere haaknaald. Ben je meer een kou kleun, pak dan een haaknaald aangeraden op de verpakking van de wol of 1 maat groter dan de verpakking van de wol.

Ik heb mijn Cocoon shrugs gehaakt met Royal wol van Zeeman. In eerste instantie met haaknaald 8, maar voor mezelf met haaknaald 10. Hierdoor is het vest luchtiger en valt het soepeler. Als je een kleinere haaknaald neemt heb je meer wol nodig om tot dezelfde grootte te komen. Hou hier rekening mee bij het inkopen van de wol. Ik heb 4 a 5 bollen wol gebruikt.

Haakpatroon Cocoon shrug

Je haakt een granny square van ongeveer een vierkante meter. Bij een kleiner vierkant van 80-90 cm valt het over de broekrand, zie de foto. De shrug van de foto is gehaakt met haaknaald 8.

Bij een vierkant van 100cm of groter valt het over de kont heen, zie de foto. De twee shrugs zijn gehaakt met haaknaald 10. Je kan vooral bij de lichtroze goed zijn dat de ruimtes in de granny square groter zijn.

Ronde 1: Je start met een magische cirkel. In de magische cirkel haak je 3 lossen (dit is het eerste stokje), 2 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes en 3 lossen. Dus vier setjes van 3 stokjes en 3 lossen. Trek de magische cirkel aan en sluit met een halve vaste in het eerste stokje. Keer je werk om.

Ronde 2: Haak 3 lossen (dit is je eerste stokje), 2 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes in de elk van de vier hoeken.  Dus je haakt 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes in 1 hoek, erna 3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes in de volgende hoek, 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes in de derde hoek en 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes in de vierde hoek. Sluit met een halve vaste in het eerste stokje. Keer je werk om.

Ronde 3: Haak 3 lossen (dit is je eerste stokje) en 2 stokjes in de eerste ruimte. In de hoek haak je 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes. In de volgende ruimte haak je 3 stokjes. In de tweede hoek haak je 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes. In de volgende ruimte haak je 3 stokjes. In de derde hoek haak je 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes. In de volgende ruimte haak je 3 stokjes. In de laatste hoek haak je 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes. Sluit met een halve vaste in je eerste stokje. Keer je werk om.

Ronde 4 totdat je de lengte heb bereikt van ongeveer een meter: Haak de granny square groter door in elke ruimte 3 stokjes te haken en in elke hoek 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes te haken. Sluit elke ronde met een halve vaste in het eerste stokje van die ronde en keer je haakwerk om.

Hierna kan je een rand van stokjes haken. Dan haak je in elke steek een stokje en sluit je met een halve vaste de ronde.

Vouw het vierkant dubbel. Naai de zijkant dicht met naald en wol. Niet te strak aantrekken, want dan gaat je vest op de naad trekken. Hou genoeg ruimte over voor een armsgat. Ik heb 12 stokjes dubbelgevouwen open gelaten. Pas even of dat voor jou ook de juiste maat is.

dav

dubbelgevouwen

Vouw je haakwerk weer open. Nu ga je de rand om de cocoon shrug haken. Wil je meer een bolero effect, haak dan een hele kleine rand van 1 of 2 rondes. Wil je een ruim vallend vest met mooie kraag/ rand, haak dan net zoveel rondes als jezelf mooi vind. Pas af en toe even voor de spiegel.

Heb je een rand van stokjes om de granny square gehaakt, dan kan je gelijk beginnen met het reliëf stokje. Anders haak je nu eerst een rand van stokjes. Voor de uitleg van een reliëf stokje verwijs ik je door naar de prachtige filmpjes die medehaaksters gemaakt hebben op YouTube en uitleg die op internet staat. Je krijgt een mooie rand door het ene reliëf stokje voorlangs te haken en het andere reliëf stokje achterlangs te haken. Sluit elke ronde met een halve vaste in het eerste stokje. Zorg ervoor dat je een reliëf stokje voor op een reliëf stokje voor van de vorige ronde haakt en een reliëf stokje achter op een reliëf stokje achter van de vorige ronde haakt. Let op, je keert nu je haakwerk niet meer om, maar haakt door.

Nadat je de rand groot genoeg vind is het tijd voor de mouwen. Hierbij kan je op de foto’s kijken wat je mooi vind of zelf tijdens het haken elke keer even passen. Hecht een draad aan en haak een ronde van stokjes, sluit met een halve vaste in het eerste stokje. Let op, je keert nu je haakwerk niet meer om, maar haakt door. Wil je een mouw van reliëfstokjes, dan ga je in de volgende ronde om en om een reliëf stokje voor en een reliëf stokje achter haken. Wil je een lange mouw met een kleine rand, dan haak je eerst meerdere rondes in elke steek een stokje voordat je een aantal rondes met reliëf stokjes gaat haken.

Eventueel kan je nog een leuk label aan de onderkant naaien en een knoop op borst hoogte om bij behoefte het vest te kunnen sluiten.

Veel haakplezier!