Gratis haakpatroon grote sjaal met mouwen Criss-Cross Shrug

20150125_120835

Dit project heeft best een tijd onafgemaakt in mijn kast gelegen….., uiteindelijk bleek het nog maar 2 avonden werk haha. Gelukkig, hij is klaar, heerlijk warm en handig in het dagelijks leven te dragen.

Ik ben hieraan begonnen naar aanleiding van een leuke post op het Facebook forum haken en haakpatronen. Ik heb het wel iets aangepast, bij mijn patroon lopen de mouwen aardig aaneengesloten aan de armen. Dit vind ik mooier.

20150125_105406 20150125_105346

Hier draag ik hem gekruist op de rug en omgeslagen om mijn nek. Hij is ook erg leuk te dragen als je hem kruist op de rug en aan 1 kant onder je arm door haalt. Hij valt dan wat rommeliger. Ik zal hier nog een foto van maken.

Deze plaatjes heb ik gevonden op internet, hierop zie je een voorbeeld hoe je het kan dragen.

criss cross shrug    criss cross shurg

Gratis haakpatroon Criss-Cross shrug

Gehaakt met Royal wol van Zeeman a 0.99ct per bol. Er zitten 5 bollen in denk ik…..ik was een periode gestopt en weet het door andere projecten niet precies meer.

Zet 27 losse op met haaknaald 4. Pas even om je pols of dit een goede maat is. Afhankelijk van de uitkomst kies je voor meer of minder losse. Sluit het tot een cirkel met een halve vaste.

Rij 1 – 3: Haak 1 vaste in elke losse (26st) Sluit elke rij met een halve vaste.

Rij 4 – 21: Haak 2 losse, vervolgens haak je halve stokjes in elke vaste tot rij 21 (26st) Sluit elke rij met een halve vaste. (18 rijen)

Rij 22: vermeerderen. Haak 2 losse,  vervolgens haak je 1 half stokje in 1e steek, in de  2e steek 2 halve stokjes enz. Sluit met een halve vaste.

Rij 23 – 31: Haak 2 losse, vervolgens haak je 1 half stokje in elke steek tot elleboog lengte( Bij mij is dat 9 rijen, eventueel kan je dit aanpassen tot meer of minder rijen.) Sluit elke rij met een halve vaste.

Rij 32: Wissel haaknaald naar haaknaald 5. Vermeerderen: Haak 2 losse, vervolgens haak je 1 half stokje in 1 en 2e steek, in de 3e steekhaak je 2 halve stokjes enz.  Sluit  met een halve vaste.

Rij 33  –  48: Haak 2 losse, 1 half stokje in elk half stokje (16 rijen)  Sluit elke rij met een halve vaste.

Rij 49:  Vermeerderen. Haak 2 losse, vervolgens haak je in de 12, 2e en 3e steek een half stokje in elke steek, in de 4e steekhaak je 2 halve stokjes enz.  Sluit met een halve vaste.

Rij 50- 55 tot oksel: Haak 2 losse,  vervolgens haak je 1 half stokje in elke steek ( Bij mij is dit 6 rijen, pas even of je meer of minder rijen moet hebben)

Rij 56:  Wisselen naar haaknaald 6. Nu ga je niet meer rond haken. Haak op einde 2 losse en dan keren.

De lengte kan je zelf passen. Het is een beetje afhankelijk van je eigen voorkeur en confectie maat. Ik heb confectie maat 40 en heb het graag losjes vallend. Ik heb het tussenstuk 2 meter gemaakt. Haak 2 losse, vervolgens een half stokje in elke steek tot het einde. Erna 2 losse en keren. Hier vind ik het wel een beetje saai worden…..

Na 2 meter of zolang als je het grote stuk wilt hebben haak je weer rond. Wisselen naar haaknaald 5. Voor de mouw ben ik weer opnieuw gaan tellen, dat vond ik makkelijker dan in de 2 meter alle rijen te tellen.

20150124_103528  20150122_171001

Rij 1 – 6: Haak 2 losse, vervolgens haak je 1 half stokje in elke steek. (6 rijen) Sluit elke rij met een halve vaste.  Als je bij de eerste mouw het aantal rijen hebt aangepast aan je eigen arm maat, let er dan op dat je dat hier weer doet!

Rij 7:  Verminderen. Haak 2 losse, vervolgens haak je in de 1e, 2e en 3e steek een half stokje in elke steek, in de 4e en 5e steek haak je een half stokje samen enz.  Sluit met een halve vaste.

Rij 8 – 23: Haak 2 losse, vervolgens haak je half stokje in elke steek (16 rijen) Sluit elke rij met een halve vaste.

Rij 24:  Wissel haaknaald naar haaknaald 4, Verminderen: Haak 2 losse, vervolgens haak je 1 half stokje in 1e en 2e steek, in de 3e en 4e steek haak je een half stokje samen enz.  Sluit met een halve vaste.

Rij 25- 33: Haak 2 losse, vervolgens haak je 1 half stokje in elke steek tot elleboog lengte (9 rijen) Sluit elke rij met een halve vaste.

Rij 34:  Verminderen. Haak  2 losse, vervolgens haak je 1 half stokje in de eerste steek, half stokje samenhaken in tweede en derde steek. Sluit met een halve vaste.

Rij 35 – 52: Haak 2 losse, vervolgens haak je 1 half stokje in elke steek (18 rijen) Sluit elke rij met een halve vaste.

20150122_171049

Rij 53 – 55: Haak een vaste in elke steek.  Sluit elke rij met een halve vaste. Na rij 55 hecht je de draad af.

20150122_170847

Hecht een draad aan het begin van het middenstuk van 2 meter. Haak een vaste over de hele zijkant. Ik vind dit mooier staan, het maakt het meer een geheel. Helaas moet je  blind insteken, want je haakt aan de zijkant van het haakwerk. Hierdoor kan je niet duidelijk de plaats van de volgende steek zien.

Veel haakplezier! Ik zie graag andere resultaten 😉 en mocht er een foutje in het patroon zitten, laat je het dan weten?

12 thoughts on “Gratis haakpatroon grote sjaal met mouwen Criss-Cross Shrug

  1. Hallo Tanja,

    Er zat een foutje in mijn tekst. Er staat:
    Rij 49: Vermeerderen. Haak 2 losse, vervolgens haak je in de 12, 2e en 3e steek een half stokje in elke steek, in de 4e steekhaak je 2 halve stokjes enz. Sluit met een halve vaste.

    Maar ik bedoel te zeggen dat je in de 1e, 2e en 3e steek een half stokje moet haken in elke steek. In de 4e steek ga je vermeerderen en haak je 2 halve stokjes in 1 steek.

    Ik hoop dat je nu verder kan, succes met haken.

    Like

  2. luciamersel van wijk says:

    hallo ben ook met de shrug begonnen denk alleen dat ik iets fout heb gedaan gemeerderd volgens volgens patroon en mijn middenstuk is nu 80 cm breed klopt dit en moet ik echt tussen de mouwen 2 meter haken ben al 4e bol bezig en heb nog geen meter denk dat er meer dan 5 bollen inzitten. alsvast bedankt voor het antwoord groetjes lucia

    Like

    • Hallo Lucia,

      Mijn midden stuk is 60cm breed. Het kan zijn dat jouw mouwen wat ruimer zijn dan mijn mouwen.
      Hierdoor wordt het tussenstuk denk ik ook beter.
      Als je mouwen goed passen is jouw tussenstuk wat breder dan mijn ontwerp.
      Deze shrug is een op maat gemaakte, ik denk dat bij iedereen die hem namaakt hij iets afwijkt van die van mij.
      Ik heb net gemeten. Ik heb 1 meter en 80cm als tussenstuk.
      Deze maat heb ik gekozen, omdat hij dan goed om me heen gewikkeld zit.
      Ik heb tijdens het haken elke keer even gepast met de ene mouw en het al gehaakte tussenstuk hoever ik kwam bij het omslaan van de sjaal.
      Hierbij is het ook dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft. Volgens dat ene plaatje is het 2 meter, maar het kan zijn dat het voor jou figuur of gevoel te lang is.
      Dan kan je eerder stoppen en verder haken met de mouwen.
      Ik weet niet meer hoeveel bollen erin zitten, het is al even geleden dat ik hem gehaakt heb.
      Ik weet nog wel dat er bij mij ook best wat bollen in zitten.
      Succes nog en ik ben benieuwd hoe hij bij jou straks staat.
      Als je aan de mouw begint dan is het einde in zicht.
      Veel haakplezier!

      Like

    • Hallo Kim,

      Rij 32: Wissel haaknaald naar haaknaald 5. Vermeerderen: Haak 2 losse, vervolgens haak je 1 half stokje in 1 en 2e steek, in de 3e steekhaak je 2 halve stokjes enz. Sluit met een halve vaste.
      Bij toer 32 ga je vermeerderen. In elke 3de steek haak je 2 halve stokjes, in de andere steken haak je maar 1 half stokje. Succes met haken.
      Mocht je het leuk vinden dan kan ik als hij klaar is een foto toevoegen aan mijn blog? Het lijkt me leuk om wat extra foto’s toe te voegen met andere wol en eventueel andere maat haaknaald gehaakt naar aanleiding van het patroon van mijn blog.

      Groeten Lenneke

      Like

    • Hallo Astrid,

      Er zit een foutje in de tekst. Zodra ik meer foto’s van voorbeelden ga toevoegen aan de tekst ga ik dit oplossen.
      Voor nu:
      Er staat:
      Rij 49: Vermeerderen. Haak 2 losse, vervolgens haak je in de 12, 2e en 3e steek een half stokje in elke steek, in de 4e steekhaak je 2 halve stokjes enz. Sluit met een halve vaste.

      Maar ik bedoel te zeggen dat je in de 1e, 2e en 3e steek een half stokje moet haken in elke steek. In de 4e steek ga je vermeerderen en haak je 2 halve stokjes in 1 steek.

      Ik hoop dat je nu verder kan, succes met haken.

      Like

    • Hallo Martha,
      Ik heb even de tekst gekopieerd hieronder.

      Rij 22: vermeerderen. Haak 2 losse, vervolgens haak je 1 half stokje in 1e steek, in de 2e steek 2 halve stokjes enz. Sluit met een halve vaste.
      In deze rij ga je vermeerderen. Ik bedoel inderdaad in elke 2de steek vermeerderen. In de 1e steek haak je een half stokje, in de 2e steek 2 halve stokjes.

      Succes met haken,

      Groeten Lenneke

      Like

Leave a comment